با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ خیلی کوچک ، خیلی بزرگ
زیارت عاشورا

 



تاريخ : سه شنبه 5 اسفند 1393برچسب:, | 2:21 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

كلمه سونامي (tsunami) از كلمات ژاپني tsu (بندر) و nami (امواج) تشكيل شده است. سونامي موج يا رشته‌اي از امواج است كه در اقيانوس به دنبال زلزله هاي دريايي بوجود مي‌آيد. اين امواج ممكن است صدها كيلومتر پهنا داشته باشد و هنگام رسيدن به ساحل به ارتفاع آن به 10.5 برسد.

این ديوارهاي آب" با سرعتي تندتر از يك هواپيماي جت پهنه اقيانوس را مي‌پبمايند،به ساحل كوبيده مي‌شوند و تخريب وسيعي را باعث مي‌شوند.

بيشتر سونامي ها در اثر زلزله هاي زيرآبي ايجاد مي شوند. اما همه زلزله هاي زيرآبي موجب سونامي نمي شوند. يك زلزله بايد بيش از 6.75 در مقياس ريشتر بزرگي داشته باشد تا سونامی ایجاد کند. حدود 90 درصد همه سونامي ها در اقيانوس آرام رخ مي دهند. بيشتر سونامي ها قبل از اين كه به خشكي برخورد كنند، خود را نشان مي دهند و با استفاده از فناوري هاي نوين شامل (سيسموگراف كه وقوع زلزله را نشان مي دهد،‌ شناورهاي ساحلي مجهز به رايانه كه مي توانند تغييرات در ارتفاع موج ها را اندازه گيري كنند و يك سيستم سوت زني روي ساحل) مي توان وقوع سونامی را پیش بینی کرد و مردم را از خطر احتمالي آن آگاه كرد.

اگر آب بسرعت از ساحل عقب بكشد و بعد به ارتفاعات بالاتر و به درون خشكي كشيده شود،‌ يعني اين كه ممكن است سونامي رخ دهد. همچنين اگر مردم در کنار ساحل احساس کنند يك زلزله رخ داده است، ممكن است همین زلزله موجب سونامي شود. بنابراين بايد به سمت بخش هاي مرتفع تر و داخلي تر خشكي بروند. بعضي از ساحل های اقیانوس آرام سوت هاي هشدار دهنده سونامي دارند. اولين موج سونامي اغلب بزرگ ترين موج نيست. بنابراین مردم وقتی موجي كه به طور غيرطبيعي بزرگ است را مشاهده می کنند،‌ باید به سرعت به بخش هاي داخلي تر خشكي بروند. چون حتي ممكن است موج هاي بزرگ تري در راه باشد.

 سونامي سال 2011 ژاپن حدود 5 میلیون تن زباله را شسته و وارد دریا كرده است كه هنوز يك و نيم ميليون تن از آنها همچنان شناورند. اين آشغال ها در حجمي معادل سه برابر ايالات متحده آمريكا سرگردانند.

غریاله واژهٔ فارسی بومی برای این پدیده در استان بوشهر است و پدیدهٔ غریاله در کرانه‌های خلیج فارسنیز دارای پیشینه است. غریاله‌ها معمولاً پس از یک زمین لرزه بزرگ (با حرکت رو به بالا)، فعالیت آتشفشانی زمین لغزه و یا برخورد شهاب سنگ ها پدید می‌آیند. بسیاری از غریاله‌ها در کرانه‌های ژاپن رخ می‌دهند و از اینرو واژه ژاپنی مربوط به این پدیده یعنی (津波 تسونامی) به زبان انگلیسی و از آن راه به بسیاری زبان‌های دیگر نیز راه یافته است.

پس از غریاله‌ها معمولاً گسل های بزرگی در بستر دریاها پدید می‌آیند. سرعت موج‌های آبلرزه‌ای گاه به بیش از ۸۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. غریالهٔ سال ۱۷۸۸لیسبون (پرتغال) با موج‌هایی به بلندی حدود ۱۸ متر به شهر هجوم برد و ساکنان آن شهر را در کام خویش فرو برد. یکی از بزرگ‌ترین غریاله‌ها که در سال ۲۰۰۴ میلادی در نزدیکی سوماترای اندونزی روی داد باعث ویرانی عظیم و کشته شدن پیرامون ۱۰۰ هزار تن در جنوب آسیا شد.

در کتاب‌های تاریخ آمده که بندر بزرگ و پهناور سیراف در جنوب ایران تا سده چهارم هجری و عصر دیلمیان بندری آباد و پر رونق بوده و ناگهان بر اثر زمین‌لرزه‌ای قسمت بزرگی از شهر به زیر آب رفته که آثار آن هنوز هم مورد توجه باستان شناسان ایرانی وخارجی است. آیا غریاله سیراف را ویران کرد و به زیر آب برد پاسخ این سؤال را باید در پژوهش‌های آینده یافت.

در ۱۷ ژوئن سال ۹۸۷ میلادی ( ۲۷ خرداد ۳۵۷ شمسی ) و چهل سال بعد، گزارشهایی وجود دارند که امکان دارد مربوط به وقوع این پدیده در شهر سیراف باشند.



تاريخ : سه شنبه 5 اسفند 1393برچسب:, | 2:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

هر ستاره‌ای که بسیار نزدیک به امتداد محور زمین بر کره سماوی باشد جهت شمال (در نیمکره شمالی)یا جنوب (در نیمکره جنوبی) را نشان می‌دهد. و ستاره‌ای با این موقعیت محلش نسبت به ناظر ساکن روی زمین تغییر نمی‌کند. در حال حاضر این موقعیت از آن ستاره جدی است.اما به دلیل حرکت پیشروش (رقص محوری) زمین این مکان تغییر می‌کند. در ۳۰۰۰ سال پیش ستاره قطبی ستاره آلفا تنین بود و در سال ۱۴۰۰۰ میلادی ستاره قطبی ستاره نسر واقع خواهد بود.

در نیم‌کرهٔ شمالی زمین ستارهٔ قطبی (ستارهٔ شمالی، ستارهٔ جدی) با تقریب بسیاری خوبی جهت شمال جغرافیایی را نشان می‌دهد؛ یعنی اگر رو به آن بایستیم، درست به سمت شمال ایستاده‌ایم. برای یافتن ستارهٔ قطبی روش‌های مختلفی وجود دارد:

به وسیلهٔ ستاره‌های ملاقه‌ای شکل «دب اکبر» (صورت فلکی هفت برادران): هر گاه دو ستارهٔ پایانی پیالهٔ ملاقه را به هم وصل کنیم، و 5 برابر فاصلهٔ میان دو ستاره به سمت بالا ادامه دهیم، به ستارهٔ قطبی می‌رسیم. 
به وسیلهٔ ستاره‌های W شکلِ «ذات‌الکرسی»: هرگاه وسط W را حدود 5 برابر فاصلهٔ دو ستارهٔ اضلاع آن به سوی بالا ادامه دهیم، به ستارهٔ قطبی می‌رسیم. ذات‌الکرسی نسبت به دب اکبر به ستارهٔ قطبی نزدیک‌تر است، ولی یافتن آن در آسمان مشکل‌تر است. 
ستارهٔ قطبی، خود آخرین ستارهٔ دستهٔ ملاقهٔ صورت فلکی ملاقه‌ای شکل «دب اصغر» است. 


زمین دور محوری فرضی که از شمال و جنوب کرهٔ زمین می‌گذرد می‌چرخد. این چرخش زمین موجب می‌شود که ما تصور کنیم همهٔ ستاره‌های آسمان حول محوری می‌چرخند(حرکت ظاهری دارند)، که در محل محور گردش آن‌ها ستارهٔ قطبی می‌درخشد؛ ستارهٔ پرنوری که جایش در آسمان ثابت است. دلیل عدم حرکت ظاهری ستارهٔ قطبی این است که این ستاره در امتداد محور چرخش زمین قرار دارد.
در شب می‌توان به وسیلهٔ ستارهٔ قطبی و دب اکبر زمان را تشخیص داد. روش آن در مدخل ساعت ستاره‌ای آمده است. 
همچنین توسط ستاره قطبی می‌توانیم که عرض جغرافیایی را تعیین کنیم.

از آن‌جا که ستاره‌ها به محور ستارهٔ قطبی در آسمان می‌چرخند، ممکن است پیالهٔ دب اکبر را و همچنین دیگر صورت‌های فلکی را صحیح یا وارون یا یه کناره ببینید؛



تاريخ : سه شنبه 5 اسفند 1393برچسب:, | 1:53 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

کروم :

کروم عنصری فلزی سخت، براق به رنگ خاکستری- نقره ای است که بسیار جلا پذیر است. این عنصر توسط دانشمند فرانسوی کشف گردید . کروم هرگز به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی شود. منبع اصلی آن سنگ کرومیت است . منبع اصلی این عنصر، کانی کرومیت است که معادن مهم این سنگ در کشورهای زیمبابوه، روسیه، نیوزلند، ترکیه، ایران، آلبانی، فنلاند، ماداگاسکار و فیلیپین وجود دارد. این فلز از واکنش اکسید کروم با آلومینیوم تولید می شود.  کروم برای سخت شدن فولاد مورد استفاده قرار می گیرد و از این عنصر برای ساخت محصولات فولاد ضد زنگ استفاده می شود که این ترکیبات کاربردهای مفیدی دارد. از این عنصر برای روکشهای سطوح سخت و برای تزئین و جلوگیری از خوردگی و زنگ زدن استفاده می شود. کروم شیشه ای شکل و به رنگ زمرد سبز و با کاربرد گسترده می باشد. کرومیت همچنین برای صنایع نسوز استفاده می شود که این شکل از کاربرد به فرم آجرهای نسوز مورد استفاده قرار می گیرد . کرومیت دارای نقطه ذوب بالا، انبساط حرارتی متوسط و ساختار بلوری پایدار می باشد که به همین دلایل در صنایع نسوز مورد استفاده قرار می گیرد.  همه ترکیبات کروم بی رنگ هستند. کروماتها برای صنایع چرم سازی هستند. از دیگر ترکیبات صنعتی کروم ، کرومات سرب است که رنگ آن زرد می باشد. از دیگرکاربردهای ترکیبات کروم در صنایع منسوجات و پارچه و صنایع هواپیما سازی و صنایع آندنیزه کردن آلومینیم است. این عنصر و ترکیبات آن بسیار سمی هستند و در موقع استفاده از آن باید دقت کرد.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 5 اسفند 1393برچسب:, | 1:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

نیروی الکتریکی

نیروی الکتریکی یک نیروی بنیادی است و از بار الکتریکی مایه می‌گیرد. این نیرو ممکن است جاذبه (وقتی‌که دو بار الکتریکی غیر همنوع هستند) یا دافعه (وقتی ه دو بار الکتریکی همنوع هستند) باشد و مقدار آن با حاصل ضرب دو بار الکتریکی نسبت مستقیم و با مجذور فاصله دو بار الکتریکی نسبت معکوس دارد و رابطه آن در دستگاه SI بصورت F=q1q2/4пε0r2 نوشته می شود. هنگامیکه اجسام بادار ساکن باشند، در اینصورت نیروی الکتریکی را که بر یکدیگر وارد می‌کنند، نیروی جاذبه یا دافعه الکترواستاتیک است.

نیروی گرانشی

بر اساس قانون جهانی گرانش ، نیرویی که دو ذره به جرمهای m1,m2 و به فاصله r از هم به یکدیگر وارد می کنند ، نیروی جاذبه‌ای است که در امتداد خط واصل دو ذره اثر می کند. این نیرو با حاصلضرب جرم دو ذره نسبت مستقیم و با مربع فاصله بین دو ذره نسبت معکوس دارد. نیروی گرانشی برخلاف نیروی الکتریکی که آن نیز نیروی عکس مجذوری است، فقط یک نیروی جاذبه است. در این رابطه G ثابت جهانی گرانش بوده و مقدار آن برای تمام زوج ذرات یکسان است. نیروهای گرانشی به طور نسبی خیلی ضعیف هستند. نیروی جاذبه موجود بین اجسام یک نیروی بنیادی است. این نیرو را به اختصار نیروی گرانشی نیز می‌گویند.

نیروی اصطکاک

اگر جسمی بجرم m را در روی یک میز افقی دراز ، حرکت دهیم، سرانجام متوقف می‌شود. این گفته به این معنی است که جسم هنگام حرکت تحت اثر شتاب میانگین a که جهتش در خلاف جهت حرکت است قرار می‌گیرد. هرگاه جسم در یک چارچوب لخت شتاب بگیرد همواره نیرویی مطابق قانون دوم نیوتن به حرکت آن وابسته می‌کنیم، نیرویی که در اینجا شتاب a را در خلاف جهت حرکت جسم ایجاد کرده و موجب توقف جسم می‌گردد، نیروی اصطکاک گویند.

نیروی جانب مرکز

اگر حرکت دایروی یک ذره را از دید ناظری که در روی زمین ثابت است، بررسی کنیم در اینصورت این ناظر مشاهده می‌کند که ذره تحت تاثیر یک نیرویی که در امتداد شعاع حرکت دایروی و بطرف داخل بر آن وارد می‌شود، قرار دارد. این نیرو را نیروی جانب مرکز گویند که با جرم ذره و مجذور سرعت آن نسبت مستقیم و با شعاع مسیر حرکت دایروی نسبت عکس دارد و از رابطه F=mu2/R محاسبه می‌گردد.

نیروی لخت

معمولا در حرکت اجسام ، چارچوبهای مرجع که برای بررسی این حرکتها در نظر می‌گیریم، لخت هستند. اگر چنانچه بجای چارچوب لخت از یک چارچوب نالخت استفاده کنیم، در اینصورت باید از نیروهای غیر نیونی یا نیروهای لختی استفاده کنیم. بر خلاف نیروهای نیوتنی ، این نیروها را نمی‌توان به یک جسم مشخص در محیط ذره مورد نظر وابسته دانست. همچنین اگر ذره را از یک چارچوب مرجع لخت مشاهده کنیم، نیروهای لختی ناپدید می‌شوند. پس در واقع این نیروها را نوعی نیروی مجازی می‌توان در نظر گرفت که در انتقال از یک چارچوب لخت به یک چارچوب نالخت ظاهر می‌شوند.

نیروی گریز از مرکز

از جمله نیروهای لختی می‌توان نیروی گریز از مرکز را نام برد. اگر حرکت دایروی یک ذره را از دید ناظری که روی یک صفحه چرخان در یک چارچوب مرجع نالخت که به همراه ذره می‌چرخد بررسی کنیم، در اینصورت این ناظر ذره را ساکن می‌بینید. اما اگر این ذره را اندکی در امتداد شعاع دایره به طرف مرکز دایره بکشد، احساس می‌کند که ذره دوباره به عقب بر می‌گردد. و لذا از نظر این ناظر ذره تحت تاثیر یک نیرویی که در راستای شعاع و بطرف خارج است، قرار می‌گیرد. این نیرو را نیروی گریز از مرکز گویند.

نیروی هوک یا نیروی فنری

زمانی که یک جسم جامدی (مانند یک فنر) تغییر شکل پیدا می‌کند، به شرط اینکه تغییر شکل بیش از حد زیاد نباشد، جسم با نیرویی متناسب با مقدار تغییر شکل در آن مقاومت می‌کند که این نیرو را نیروی کشسانی فنر می‌گویند.

نیروی پیش ران موشک

در دستگاههای با جرم متغییر (که در آن جرم به نوعی تغییر می کند) آهنگ انتقال تکانه به داخل (یا خارج) دستگاه ، توسط جرمی که از دستگاه خارج ( یا به آن داخل) می شود ، را بصورت نیرویی تعبیر می‌کند که جرم خارج شده از (یا وارد شده به) دستگاه روی آن اعمال می کند. در حرکت موشک ، این نیرو را نیروی پیش ران موشک می گویند و هدف طراحان موشک این است که تا حد امکان این نیرو را بزرگتر کنند.

نیروی مغناطیسی

دو بار الکتریکی را در نظر می‌گیریم. اگر این بارها متحرک باشند ، به عبارت دیگر اگر بارها به ترتیب با سرعت های در حال حرکت یکنواخت باشند ، علاوه بر نیروی الکتریکی ، نیروی دیگری نیز به یکدیگر وارد می کنند که این نیرو را نیروی مغناطیسی گویند. این نیرو نیز مانند نیروی الکتریکی یک نیروی عکس مجذور فاصله است. با این تفاوت که این نیرو با سرعت بارها نیز نسبت مستقیم دارد.

نیروهای الکترومغناطیسی

این نیروها که به نیروهای لورنتس نیز معروف هستند ، دارای قدرت متوسط می باشند. نیروی الکترومغناطیسی ترکیب دو نیروی الکتریکی و مغناطیسی است. رابطه این نیرو به صورت است که در آن q بار الکتریکی ذره ، E میدان الکتریکی ، V سرعت ذره باردار و B میدان مغناطیسی است.

نیروهای هسته‌ای

این نیروها در واپاشی بتای هسته‌ها و در برهمکنش بسیاری از ذرات بنیادی دخالت دارند. این نیرو از نیروهای حاصل از برهمکنش های الکترومغناطیسی خیلی ضعیف‌تر هستند. از این رو برهمکنش واپاشی بتایی را برهمکنش ضعیف می گویند. پیش بینی می شود که عامل این برهمکنش ، میدان نیرویی است که نه هسته ای ، نه الکترومغناطیسی و نه گرانشی است. بنابراین به عنوان یکی از نیروهای بنیادی فیزیک محسوب می شوند.

نیروهای هسته‌ای نوع دیگری از نیروها هستند که در فضای هسته وجود دارند. این نیروها دارای برد کوتاه بوده و در مقایسه با سایر نیروها بسیار قوی هستند. مفهوم کوتاه برد به این معنی است که به عنوان مثال در ساختمان اتم ، نیروهای الکتریکی بین الکترونها و هسته وجود دارد. اما اگر به هسته نزدیک شویم ، در فاصله تقریبا کمتر از یک فرمی (10-15 متر) این نیروها اعمال می‌شوند.



تاريخ : سه شنبه 5 اسفند 1393برچسب:, | 1:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معرف رنگی جوهر کلم قرمز

معرف رنگی جوهر کلم قرمز

تئوری آزمایش

ترکیبات خاصی با اسیدها و یا بازها واکنش داده ، موادی با رنگ های مخصوص تولید می‌کنند. از این ترکیبات یا معرف‌ها می‌توان برای تعیین ویژگی‌های اسیدی یا ((بررسی خواص بازها|بازی)) مواد خانگی یا غذاها استفاده کرد. در این آزمایش ، شما اثر اسیدها و بازها را روی معرف‌هایی که در خانه خواهید یافت، تعیین می‌کنید.

 

هدف آزمایش

مطالعه اثر اسیدها و بازها بر رنگ جوهر کلم قرمز

 

معرف رنگی جوهر کلم قرمز

مواد لازم


  • آب مقطر
    آمونیاک
    چهار عدد ظرف شیشه‌ای
    عصاره کلم قرمز
    غذای بچه ( دهانه گشاد )
    قلم نشانه‌گذاری
    سرکه سفید
    دو عدد قطره چکان

 

 

روش کار

آمونیاک را با دقت جابه جا کنید و در محلی که هوای آن به خوبی تهویه می‌شود، کار کنید؛ زیرا آمونیاک سمی است و بخاری که متصاعد می‌کند، به پوست ، مخاط بینی ، دهان و چشم صدمه می‌رساند.

ظرف شیشه‌ای را تا نیمه از جوهر کلم پر کنید.

شیشه را از آب مقطر پر کنید، به حدی که شفاف شود. ولی رنگ آن صورتی کم‌رنگ بماند.

با قلم ، عبارت (معرف کلم) را روی یک قطره چسب بنویسید و آن را روی ظرف شیشه‌ای بچسبانید.

 

دو ظرف غذای بچه را تا 4/1 با محلول رقیق شده جوهر کلم ( که از مرحله دوم به دست آمده است ) پرکنید.

یک ظرف غذای بچه دیگر را تا 4/1 از سرکه پر کنید و برچسبی را که روی آن کلمه اسید نوشته شده است، روی آن بچسبانید. همچنین یکی از قطره چکان‌ها را داخل آن قرار دهید.

معرف رنگی جوهر کلم قرمز

چند قطره از محلول اسید را با قطره چکان ، قطره قطره به یک ظرف کوچک معرف کلم اضافه کنید و بعد از هر بار اضافه کردن اسید ، محلول را هم بزنید. این عمل را تا مشاهده یک تغییر رنگ مشخص ادامه دهید.

 

چند قطره از محلول باز را به ظرف کوچک دیگر که حاوی معرف کلم است اضافه کنید و ظرف را بعد از افزودن هر قطره هم بزنید. این عمل را تا مشاهده یک تغییر رنگ مشخص ادامه دهید.

 

          نتیجه آزمایش

معرف رنگی جوهر کلم قرمز آمونیاک که یک باز است، رنگ معرف کلم را سبز می‌کند و سرکه که یک اسید است، رنگ آن را صورتی مایل به قرمز بر می‌گرداند.

 

معرف رنگی جوهر کلم قرمز علت چیست؟

معرف ، ترکیبی است که در حضور اسید یا باز تغییر رنگ می‌دهد. رنگ هر ماده به عناصر شیمیایی‌ که آن ماده را تشکیل می‌دهد، بستگی دارد. این عناصر روی طول موج های نور اثر می‌گذارد و آنها را جذب یا منعکس می‌کنند. محلول های بازی شامل یون های -OH هستند که این یون ها ساختمان شیمیایی جوهر کلم را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که بیشتر موج های نور سبز را انعکاس می‌دهد.

 

محلول های اسیدی  شامل یون هیدروژن +H هستند که این یونها ساختمان (جوهر کلم) را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که بیشتر ، موج های نور قرمز رنگ منعکس می‌شوند. به سبب این تغییرات رنگی ویژه ، می‌توان از کلم قرمز برای تشخیص اسیدها و بازها استفاده کرد.



تاريخ : سه شنبه 5 اسفند 1393برچسب:, | 1:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


نيرو(قسمت اول)

 

در همه این موارد نیروی دست یا نیروی پای شخص باعث حركت، جابه جایی، تغییر شكل یا تغییر جهت جسم می شود.

 

نیرو در فیزیک کمیتی برداری است که باعث شتاب گرفتن اجسام می‌شود. نیرو را به طور شهودی می‌توان با کشیدن یا هُل‌دادن توصیف کرد. شتاب جسم متناسب است با جمع برداری همهٔ نیروهای وارد بر جسم. در یک جسم صُلب (یعنی جسمی که ابعادش در فضا گسترده است و نمی‌توان آن را با یک نقطه تقریب زد) نیرو می‌تواند جسم را بچرخاند، تغییرشکل دهد یا فشار وارد بر آن را بیفزاید. اثرات چرخشی با گشتاور و تغییر شکل یا فشار با تنش توصیف می‌شوند.

تاریخچه

مفهوم نیرو از زمان‌های دور، در استاتیک و دینامیک مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات باستانی روی استاتیک، در قرن سوم قبل از میلاد، در کارهای ارشمیدس به حد نهایی خود رسید که هم اکنون نیز قسمت‌هایی از فیزیک مدرن را تشکیل می‌دهند. در مقابل، دینامیک ارسطو، سوء تدبیرهایی شهودی از نقش نیرو ایجاد کرد که نهایتاً در قرن هفدهم و به خصوص در کارهای ایزاک نیوتن، تصحیح شدند. با پیشرفت مکانیک کوانتومی، هم اکنون می دانیم که ذرات از طریق بر هم کنشهای بنیادین، بر یکدیگر اثر می گذارند و لذا مدل استاندارد فیزیک ذرات، ادعا می‌کند که هر چیزی که اساساً به عنوان نیرو مشاهده می‌شود، در حقیقت توسط بوزونهای معیار تأثیر می گذارد. تنها چهار برهم کنش اساسی شناخته شده که به ترتیب قدرت عبارتند از: قوی، الکترومغناطیسی، ضعیف (که در سال ۱۹۷۰، الکتروضعیف (electroweak)به یک بر هم کنش واحد انجام شدند) و گرانشی.نیوتون یکی از بزرگ‌ترین پژوهش گران در مورد نیرو است.

مفاهیم پیش از نیوتن

مشهور است که ارسطو، نیرو را به عنوان هر چیزی که باعث می‌شود شیئی یک «حرکت غیر طبیعی» انجام دهد، توصیف کرد.

از قدیم، مفهوم نیرو برای کار کردن هر یک از هفت نوع ماشین ساده، اساسی تلقی می‌شده است. کمک مکانیکی که یک ماشین ساده فراهم می‌آورد، اجازه می‌داد تا یک نیروی کم را برای اثر گذاشتن روی جسمی در فاصله دورتر به کار برد. تجزیه تحلیل ویژگی‌های این چنین نیروها نهایتاً در کارهای ارشمیدس به غنی‌ترین حالت خود رسید، که به خصوص به خاطر فرمول‌بندی‌کردن رفتار «نیروهای شناور» نهفته در سیالات معروف است.

پیشرفت‌های فلسفه‌ای مفهوم یک نیرو در کاهایی از ارسطو به چشم می‌خورد. در کیهان شناسی ارسطویی، دنیای طبیعی چهار عنصر را نگه می‌داشت که در «حالات طبیعی» وجود داشتند. ارسطو عقیده داشت که برای اشیاء سنگین روی زمین مانند آب و زمین، حالت طبیعی این است که بدون حرکت روی زمین بمانند و این که آنها اگر تنها باشند، تمایل دارند به این حالت برسند. او بین میل ذاتی اشیاء برای رسیدن به «جای طبیعی» (برای مثال افتادن اشیاء سنگین) که به یک حرکت طبیعی منجر می‌شود، و حرکت غیرطبیعی یا اجباری که به عملکرد پیوسته یک نیرو محتاج است، تمایز قایل شد. این نظریه مبتنی بر مشاهدات روزمره این که اشیاء چگونه حرکت می‌کنند (مثلاً این که عملکرد ثابت یک نیرو برای حرکت کردن یک ارابه لازم است) مشکلات مفهوم زیادی از جمله برای توجیه رفتار پرتابه‌ها (مثلاً حرکت یک پیکان) داشت. این کاستی‌ها به طور کامل در قرن هفدهم در کارهای گالیله حل شد که متأثر از این ایده موجود در اواخر قرون وسطی بود که اشیائی که در یک حرکت اجباری هستند، یک نیروی ذاتی جنبشی با خود حمل می‌کنند.

گالیله در اوایل قرن هفده آزمایشی انجام داد که در آن سنگ‌ها و گلوله‌های توپی هر دو به پایین غلت داده می‌شدند تا به این وسیله نظریه حرکت ارسطو را رد کند. او نشان داد که اشیاء به مقداری مستقل از جرمشان، توسط گرانش شتاب می‌گیرند و بحث کرد که اشیاء همواره سرعت اولیه خودشان را بازمی یابند مگراینکه روی آنها نیروی مثلاً اصطکاک عمل کند.

مدل‌های بنیادی نیرو

نیروهای بنیادی در فیزیک

همهٔ نیروهایی که در جهان دیده می‌شوند، از چهار نیروی بنیادی سرچشمه می‌گیرند. نیروی هسته‌ای قوی و ضعیف فقط در اندازه‌های بسیار کوچک دیده می‌شوند و اجزای بنیادی ماده (ذرات زیراتمی) را در کنار هم نگه می‌دارند. نیروی الکترومغناطیسی بین بارهای الکتریکی و نیروی گرانش بین اجسام جرم‌دار اثر می‌کند. همهٔ نیروهای دیگر در طبیعت بر پایهٔ این چهار نیرو هستند. مثلاً نیروی اصطکاک به خاطر برهم‌کنش الکترومغناطیسی بین اتم‌های سطح دو جسم است یا نیروی فنر (قانون هوک) نیز به خاطر نیروهای الکترومغناطیسی بین اتم‌های سازندهٔ فنر است. نیروهای مرکزگرا (یا گریزازمرکز) در واقع نیروهای مَجازی هستند که به خاطر چرخش دستگاه مختصات دیده می‌شوند.

نیروهای نابنیادی

خیلی وقت‌ها در توصیف پدیده‌ها از برخی جزئیات آن‌ها چشم می‌پوشیم. این کار باعث می‌شود بتوانیم مدل‌های ساده‌ای برای آن‌ها بسازیم و نیروهایی را تعریف کنیم که پدیده را به تقریب توصیف می‌کنند.

نیروی عمودبرسطح

وقتی جسمی را روی سطح همواری می‌گذاریم، نیروی گرانشی به آن وارد می‌شود. برای این که جسم در سطح فرونرود، نیرویی نیز از سوی سطح به جسم وارد می‌شود. این نیرو به خاطر رانش الکترومغناطیسی بین اتم‌های جسم و اتم‌های سطح است و نیروی عمودبرسطح نام دارد. مقدار این نیرو همیشه به اندازه‌ای است که نیروهای دیگر عمود بر سطح (مانند وزن جسم) را خنثی کند.

اصطکاک

اصطکاک نیرویی است که با حرکت دو سطح نسبت به هم مخالفت می‌کند. مقدار این نیرو منتاسب است با نیروی عمودبرسطح بین دو جسم. در مدل‌های ساده‌شده، اصطکاک را در دو دستهٔ اصطکاک جنبشی و اصطکاک ایستایی رده‌بندی می‌کنند.

نیروی اصطکاک ایستایی f_s وقتی دو جسم نسبت به هم ساکن‌اند به هر یک از دو جسم وارد می‌شود و دقیقاً مخالف نیرویی است که می‌خواهد دو جسم را نسبت به هم بلغزاند. این نیرو مقدار بیشینه‌ای دارد که با نیروی عمودبرسطح متناسب است:

f_{s,max}=\mu_s N

ضریب تناسب \mu_s ضریب اصطکاک ایستایی نام دارد و وابسته به ویژگی‌های دو سطح است. مقدار نیروی اصطکاک می‌تواند بین صفر تا این مقدار بیشینه تغییر کند.

نیروی اصطکاک جنبشی f_k وقتی دو جسم نسبت به هم در حرکتند به هر یک از دو جسم وارد می‌شود و مقدار آن ثابت و برابر با f_{k}=\mu_k N است. این نیرو در خلاف جهت حرکت دو جسم نسبت به یکدیگر است و با حرکت آن‌ها مخالفت می‌کند. ضریب تناسب \mu_k ضریب اصطکاک جنبشی نام دارد و وابسته به ویژگی‌های دو سطح است. \mu_k معمولاً کوچک‌تر از \mu_s است.

مدل ساده‌شدهٔ بالا فقط به تقریب درست است. مثلاً در این مدل نیروی اصطکاک به مساحت تماس دو جسم وابسته نیست، حال آن‌که در عمل این نیرو به سطح تماس دو جسم بستگی زیادی دارد.

نیروی مقاوم شارّه

نیروی مقاومت شاره هنگامی که جسمی با سرعت در یک شاره (سیال) مانند آب یا هوا حرکت می‌کند به آن وارد می‌شود. این نیرو خلاف جهت حرکت جسم است و مقدارش تابعی از سرعت جسم است.

مکانیک نیوتنی

ایزاک نیوتن، اولین کسی است که به طور صریح بیان کرده است که یک نیروی ثابت، یک میزان ثابت تغییر (مشتق زمانی) اندازه حرکت را موجب می‌شود. در حقیقت او اولین و تنها تعریف مکانیکی نیرو را ارائه داد (به صورت مشتق زمانی اندازه حرکت: F = \frac {dp}{dt}).

در سال ۱۶۸۷ نیوتن کتاب "Philosophiae Naturalis Principia Mathematica " خود را چاپ کرد که در آن او از مفاهیم اینرسی، نیرو و ایستایی برای توصیف حرکت اشیاء استفاده کرد.

خدمت بعدی نیوتن به نظریه نیرو قانون متد کردن حرکت اجسام آسمانی بود که ارسطو با مشاهده حرکت روی زمین، می پنداشت که آنها در یک حالت طبیعی حرکت ثابت هستند. او قانون جاذبه را ارائه داد که می‌توانست برای حرکت‌های آسمانی که قبلاً توسط قانون حرکت سیاره‌ای کپلر قابل توجیه بودند، به کار رود. مدل نیروی جاذبه او چنان قوی بود که از آن برای پیش بینی وجود اجسامی بزرگ همانند نپتون استفاده شد قبل از اینکه آنها را واقعاً مشاهده کنند.

قوانین حرکت نیوتن

هر چند معروف‌ترین معادله ایزاک نیوتن F = ma است، او در واقع شکل دیگری از قانون دوم حرکت خود، با استفاده از حساب دیفرانسیل ارائه کرد. در کتاب "Principia Mathematica"، نیوتن سه قانون حرکت ارائه کرده است که رابطه‌ای مستقیم با چگونگی توصیف نیروها در فیزیک دارند.

قانون اول نیوتن

قانون اول نیوتن درباره شرایط لازم برای سکون بحث می‌کند و به ویژه "اینرسی" را تعریف می‌کند که به جرم یک جسم مربوط است. با در نظر گرفتن ایده ارسطویی "حالت طبیعی"، شرط سرعت ثابت چه در حالت صفر و چه در حالت ناصفر، اینک "حالت طبیعی" اشیاء سنگین تلقی می‌شود. اشیاء به حرکت خود در حالت سرعت ثابت ادامه خواهند داد مگراینکه تحت تأثیر یک نیروی نامتعادل خارجی قرار گیرند.

قانون دوم نیوتن

اغلب نیرو را با استفاده از قانون دوم نیوتن، به صورت حاصلضرب جرم m در شتاب \vec a تعریف می‌کنند. فرمول \vec F = m \vec a گاهی به عنوان دومین فرمول معروف فیزیک تلقی می‌شود. نیوتن هرگز F = ma را به صورت صریح بیان نکرد، بلکه قانون دوم نیوتن در کتاب "Principia Mathematica" به صورت معادله دیفرانسیل برداری

\vec F = \frac{d \vec p}{dt} = \frac{d( m \vec v )}{dt}

توصیف شده است، که در آن \vec p اندازه حرکت سیستم است. نیرو میزان تغییر اندازه حرکت در واحد زمان است. شتاب میزان تغییر سرعت در واحد زمان است. این نتیجه که به صورت نتیجه‌ای مستقیم caveat در قانون اول نیوتن حاصل می‌شود، نشان می‌دهد که عقیده ارسطویی که یک نیروی شبکه‌ای لازم است تا یک شیئ در حال حرکت را با سرعت ثابت (و لذا با شتاب صفر) حفظ کند، به وضوح غلط بوده و فقط نتیجه یک تعریف نادقیق نبوده است.

استفاده از قانون دوم نیوتن به هر یک از صورتهایش به عنوان تعریف نیرو، در برخی از کتابهای درسی غیر دقیق تر، بی اعتبار معرفی شده است. زیرا این تعریف، همه محتویات تجربی را از قانون حذف می‌کند. در حقیقیت، \vec F در این معادله بیانگر یک نیروی شبکه‌ای (جمع برداری) است؛ در حال سکون، طبق تعریف، این بردار، صفر است. اما با این وجود نیروهایی متعادل موجود هستند و در واقع، قانون دوم نیوتن، نحوه تناسب شتاب و جرم را با نیرو بیان می‌کند که کدام یک از آنها را می‌توان بدون مراجعه به نیرو تعریف کرد. شتاب را می‌توان با با محاسبات حرکت‌شناسی (سینماتیک) تعریف کرد و نیز جرم را می‌توان مثلاً از طریق شمارش اتم‌ها تعیین کرد. اما با وجود اینکه سینماتیک در تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته فیزیکی بسیار کارآمد است، هنوز سئوالات عمیقی وجود دارد از جمله اینکه تعریف دقیق جرم چیست؟ نسبت عام یک هم ارزی بین زمان فضای جرم معرفی می‌کند، اما بدون یک نظریه جامع گرانش کوانتومی، این هم ارزی گنگ می‌باشد چرا که معلوم نیست که آیا و چگونه این ارتباط در مقیاسهای میکروسکوپی برقرار است. با اندکی توجیه بیشتر، قانون دوم نیوتن را می‌توان به عنوان تعریف کمّی از جرم تلقی کرد به این صورت که قانون را به صورت یک تساوی نوشته، واحدهای نسبی نیرو و جرم را ثابت نگه داریم.

تعریف نیرو گاهی سئوال برانگیز است چرا که یا نهایتاً باید به درک شهودی ما از مشاهدات مستقیم رجوع کند یا به صورت ضمنی از طریق یک فرمول خودسازگار ریاضی تعریف شود. فیزیکدانان، فیلسوفان و ریاضیدانان معروفی که به دنبال تعریفی صریح تر از نیرو گشته اند، عبارتند از: Ernst Mach, Clifford Truesdell and Walter Noll.

پس از کسب موفقیت‌های تجربی، قانون نیوتن معمولاً برای اندازه گیری قدرت نیروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. (برای مثال با استفاده از گردش‌های نجومی، نیروهای گرانشی اندازه گیری می‌شوند) با این وجود، نیرو و کمیتهایی که برای اندازه گیری آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، همچنان مفاهیمی متمایز می‌باشند.

قانون سوم نیوتن

قانون سوم نیوتن، از به کار بردن تقارن در موقعیت هایی که نیروها را می‌توان به وجود اشیائی مختلف نسبت داده حاصل داده می‌شود. برای هر دو جسم (مثلاً ۱ و ۲) قانون سوم نیوتن بیان می‌کند که:

        \vec F_{12} = -\vec F_{21}

این قانون بیان می‌کند که نیروها همواره به صورت عمل و عکس العمل رخ می‌دهند. هر نیرویی که از عمل شیئ 2 به 1 اثر می‌کند. به طور اتوماتیک با نیرویی همراه است که از عمل جسم ۱ بر روی جسم ۲ حاصل می‌شود. اگر اجسام ۱ و ۲ را در یک دستگاه یکسان در نظر بگیریم، نیروی شبکه‌ای روی سیستم حاصل از واکنش‌های بین اجسام ۱ و ۲، صفر است زیرا:

        \vec F_{12} + \vec F_{21} = 0

این به این معناست که سیستم‌ها نمی‌توانند نیروهایی درونی تولید کنند که غیرمتوازن اند. اما اگر اشیاء ۱ و ۲ در سیستم‌های متمایز فرض شوند، آنگاه هر یک از این دو سیستم، نیروی نامتوازنی تجربه کرده طبق قانون دوم نیوتن نسبت به یکدیگر شتاب خواهد گرفت.

با ترکیب کردن قوانین دوم و سوم نیوتن می‌توان نشان داد که اندازه حرکت خطی هر سیستم محفوظ می ماند. با استفاده از \vec F_{12} = \frac{d \vec p_{12}}{dt} = -\vec F_{21} = -\frac{d \vec p_{21}}{dt} و انتگرال گیری نسبت به زمان، معادله

        \mathcal {4} \vec p_{12} = -\mathcal {4} \vec p_{21}

به دست خواهد آمد. برای سیستمی که شامل اشیاء ۱ و ۲ است، داریم

        \sum \mathcal {4} \vec p = \mathcal {4} \vec p_{12} + \mathcal {4} \vec p_{21} = 0

که همان محفوظ ماندن اندازه حرکت خطی را بیان می‌کند. تعمیم این حقیقت به یک سیستم مشتمل بر تعداد دلخواهی از ذرات، کاری سر راست است. این نشان می‌دهد که تغییر اندازه حرکت بین اشیاء موجود در یک سیستم، تأثیری روی اندازه حرکت سیستم نخواهد گذاشت. به طور کلی از آنجایی که همه نیروها ناشی از بر هم کنش اشیاء صلب است، می‌توان سیستمی تعریف کرد که در آن اندازه حرکت شبکه‌ای نه هرگز از بین می‌رود و نه هرگز به دست می‌آید.

تعاریف:

 نیرو كشش و رانش است.

نیرو
 
نیرو عاملی است كه باعث حركت اجسام ساكن می شود.
نیرو
 

نیرو عاملی است كه باعث توقف اجسام متحرك می شود.

نیرو

نیرو عاملی است كه باعث تغییر جهت اجسام می شود.

نیرو

نیرو عاملی است كه باعث تغییر شكل اجسام می شود.    

نیرو

اقسام نیرو:

 

  نیروی گرانش

نیرو

  نیروی اصطكاك      

نیرو

نیروی تكیه گاه

نیرو

 نیروی الكتریكی

نیرو

   نیروی مغناطیسی

نیرو

 

نیروی گرانش:

این مرد احتمالاً دانشمند معروف نیوتن است.

آورده اند كه او روزی در زیر درخت سیبی مشغول مطالعه بود. ناگهان سیبی از درخت جدا شد و به سر مبارك نیوتن اصابت كرد. او كه رشته افكارش از هم گسیخته شده بود سوالات زیادی در ذهنش ایجاد شد.

 

چرا این سیب به سمت پایین سقوط كرد؟ چرا به طرف بالا نرفت؟ چه عاملی باعث شد كه سیب به سمت زمین كشیده شود؟ و هزاران سوال دیگر.

نیرو

 

 

 و نیوتن برای یافتن پاسخ سوال هایش مشغول مطالعه شد. نتیجه تحقیقات و مطالعات او به كشف قانون مهمی به نامقانون جاذبه عمومی یا قانون گرانش ختم شد.  
 
این قانون را در قسمت های پایانی این فصل به طور كامل توضیح می دهیم.
مداد خود را از روی میز رها كنید، چه اتفاقی می افتد؟ مداد به سمت پایین حركت می كند و به زمین می افتد. آیا مداد خود به خود می تواند رو به بالا حركت كند؟ خیر . برای بلند كردن آن باید نیرویی رو به بالا وارد كنیم.

هر جسمی كه رها شود، به سمت پایین حركت می كند. این موضوع، به خاطر وجود نیروی جاذبه زمین است.

به نیروی جاذبه زمین، نیروی گرانش نیز گفته می شود.

 

نیرو

 

نیروی جاذبه زمین بر همه چیزهایی كه در اطراف آن هستند وارد می شود و آن ها را به سمت زمین می كشد . به همین علت است كه اجسام روی سطح زمین وزن دارند.

 

وزن (W) = نیروی گرانشی است كه از طرف زمین بر آن جسم وارد می شود.  

نكته: هرچه از سطح زمین دور می شویم ، نیروی كشش زمین بر روی اجسام كم تر می شود.

 

نیرو

 

و در فضاهای دور دست اجسام تقریبا در حالت بی وزنی قرار می گیرند. 



تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, | 9:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 


 

 



تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, | 8:56 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

کار کردن با اسیدها:

اسیدها ویژگی های مشترک زیادی دارند:

· مزه ی ترش دارند.

· رنگ برخی از مواد را تغییر می دهند (این مواد را شناساگر می گوییم).

· شامل هیدروژن (H) هستند که می تواند با یک فلز جایگزین شود.

· بازها را خنثی می کنند.

 

اما واقعا اسید چیست؟

قبلا برای تعریف اسیدها از ویژگی های اسیدی استفاده می شد. اما با مفهوم جدیدی از اتم، تعریف متفاوتی از اسیدها به کار می رود.

می دانید که هسته ی یک اتم دارای پروتون هایی با بار مثبت است. اسیدها پروتون هایی به صورت یون های (H+) در محلول آزاد می کنند و برای همین است که می‌گوییم:

اسید، ماده ای است که پروتون های خود را به دیگر مواد "می بخشد"

.

 

دو اسید اولی (اسید سولفوریک و اسید نیتریک) نباید هیچ گاه در آزمایشات خانگی به کار روند زیرا بسیار

خطرناک هستند. این دو اسید به پوست آسیب می رسانند و اگر نزدیک چشمتان قرار بگیرند، ممکن است

برای بینایی شما هم خطرناک باشند.

کار کردن با بازها:

· بازها مزه ی تند و تیز و تلخ می دهند.

· رنگ شناساگرها را تغییر می دهند.

· شامل ترکیبی از اتم های اکسیژن و هیدروژن هستند که هیدروکسیل (OH) نامیده می شوند.

· اسیدها را خنثی می کنند.



تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, | 8:54 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
  نرم افزار آزمایشگاه مجازی علوم پایه PhET ( رایگان )

 


نرم افزار رایگان PhET آزمایش های علوم پایه به نحوی جالب و بر مبنای آخرین دستاوردهای محققان طراحی و شبیه سازی شده است و بر پایه نرم افزارهای فلش و جاوا برنامه نویسی و اجرا می شود.

 

این نرم افزار به دانش آموزان کمک می کند تا بتوانند مسائل علمی که نمی توان با چشم مشاهده کرد را در محیطی پویا و با استفاده از گرافیک و کنترل های حسی مثل کلیک و درگ کردن یا فشردن دکمه که باعث تغییر پارامترهای آزمایش میشوند ، نتایج را مستقیما مشاهده نمایند تا درک درست و تصویر ذهنی ماندگارتری از موضوع آموزشی مورد نظر داشته باشند.

حجم این نرم افزار 523 مگابایت و از طریق لینک زیر قابل دانلود می باشد.

 

   این نرم افزار خارجی کاملا رایگان بوده و زبان شیرین فارسی را در اجرای آزمایش های خود به همراه دارد.

 

 

دانلود ضميمه



تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, | 8:52 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دانلود فیلم آموش ساخت موتور الکتریکی ساده (می خواهم بسازم)

 نرم افزار ادیسون (طراحی مدارات الکتریکی) 1

محیط نرم افزار



تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, | 8:41 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, | 8:39 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تهیه شده توسط اداره سنجش آموزش و پرورش کشور

 

هدیه‌های آسمان ششم

بیش از ۲۵۰ نمونه سوال

حجم: ۹.۹ MB

 

علوم تجربی ششم

در حدود ۳۰۰ نمونه سوال

حجم: ۱۵.۳ MB

 

مطالعات اجتماعی

بیش از ۳۵۰ نمونه سوال

حجم:۱۲.۶ MB

 

فارسی ششم

بیش از ۳۳۰ نمونه سوال

حجم:۱۲.۶ MB

ریاضی ششم

در حدود ۲۰۰ نمونه سوال

حجم: ۷.۶ MB



تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, | 7:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

آزمون فناوری از اول تا آخر کتاب

لطفا حتما بعد از دانلود نظر بگذارید. 

دانلود



تاريخ : شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, | 9:11 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

  فلش آموزشی برای آموزش نحوه کار با میکروسکوپ نوری

مناسب پایه ششم



تاريخ : سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, | 20:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : چهار شنبه 22 بهمن 1393برچسب:, | 10:36 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 

 



تاريخ : شنبه 18 بهمن 1393برچسب:, | 22:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : سه شنبه 14 بهمن 1393برچسب:, | 20:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 12 بهمن 1393برچسب:, | 19:43 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

قلب فقط یك تلمبه برای خون رسانی نیست بلكه بیشتر از آن عمل می‌كند. امروزه دانشمندان از وجود یك مغز در قلب سخن می‌گویند كه دارای 40000 سلول عصبی می‌باشد كه به آن "عقل" می گویند كه در مركز قلب قرار دارد و نظارت بر كار مغز را بر عهده دارد.



 

جالب اینجاست كه قرآن در مورد این حقیقت علمی فرموده:

"آیا در زمین به گردش و تماشا نرفتند تا دلهایی داشته باشند كه با آن دریابند"

(سوره الحج آیه 46)

این آیه بر این موضوع تأكید دارد كه قلب فكر و درك می‌كند پاك و منزه پرورد

 



تاريخ : یک شنبه 12 بهمن 1393برچسب:, | 19:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

محتوای آموزشی اعضای درون بدن انسان

این محتوای آموزشی که درقالب یک فایل زیپ شده ارائه شده است  ، پس از خارج کردن آن از حالت زیپ دارای سه فایل و یک پوشه می باشد ، شما عزیزان با اجرای فایل badanema.exe می توانید این محتوا را مشاهده نمائید . دراین محتوا اعضای بدن انسان نمایش داده شده و کار هر عضو را به صورت متنی نمایش میدهد . دراین محتوا ما با اعضای سرو گردن ، اعضای درون سینه انسان و اعضای شکم انسان آشنا می شویم . لازم به ذکر است برای درست اجرا شدن این محتوا ، نباید هیچ یک از فایلهای این محتوا رااز پوشه محتوا خارج کنید . این محتوا توسط آقای سید سعد موسوی تهیه شده است . این محتوا برای دانش آموزان پایه های چهارم، پنجم و حتی سوم هم مورد استفاده می باشد .



تاريخ : جمعه 10 بهمن 1393برچسب:, | 13:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به صورت ورد  

فارسی بنویسیم  

مطالعات  اجتماعی  

هدیه آسمان   

ریاضی   

علوم

املا



تاريخ : جمعه 10 بهمن 1393برچسب:, | 12:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |



تاريخ : جمعه 10 بهمن 1393برچسب:, | 12:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
پاسخنامه نمونه سوالات 93-92 در این پست قابل دریافت می‌باشد.

پاسخنامه آزمون ریاضی تا صفحه 30 آبان 92 ............ علی اسلامی
پاسخنامه آزمون ریاضی از فصل 1تا 2 ......................... 
علی اسلامی
پاسخنامه آزمون اجتماعی از درس 1 تا 8 ................... علیرضا بدرخجسته
پاسخنامه آزمون ریاضی فصل 3 ................................... علیرضا بدرخجسته
پاسخنامه آزمون کاروفناوری از درس 1تا 10 ............... ❀❀❀❀❀❀❀
پاسخنامه آزمون ریاضی از فصل 1تا 3 ......................... علی اسلامی
پاسخنامه آزمون بخوانیم و بنویسیم از درس 1تا 6..... علیرضا بدرخجسته
پاسخنامه آزمون ریاضی از فصل 1تا 4 ......................... رضا انصاریان
پاسخنامه آزمون علوم تجربی از درس 1تا 7................ علیرضا بدرخجسته
پاسخنامه آزمون هدیه‌های آسمان از درس 1تا 7....... محمدحسینبذربخش
پاسخنامه آزمون هدیه‌های آسمان از درس 1تا 10..... 
علیرضا بدرخجسته
پاسخنامه آزمون بخوانیم و بنویسیم از درس 1تا 10... 
علیرضا بدرخجسته
پاسخنامه آزمون اجتماعی از درس 1 تا 14 ................. علیرضا بدرخجسته
پاسخنامه آزمون ریاضی از صفحه 1 تا 91 ................... خرسندیان-انصاریان 
پاسخنامه آزمون بخوانیم و بنویسیم 1تا 12.................. بدرخجسته-رحیمی 
پاسخنامه آزمون علوم از درس 1 تا 8  .......................... اسدی-انصاری-حجتی‌پور
پاسخنامه آزمون ریاضی فصل 5
  ................................... 
پاسخنامه آزمون ریاضی فصل 1 تا 5 
(1 تا 100) ......... ❀ 
پاسخنامه آزمون هدیه‌های آسمان از درس 1تا 14...... رضا انصاریان
پاسخنامه آزمون علوم از درس 1 تا 10  ........................ رضا خرسندیان
پاسخنامه آزمون ریاضی فصل 1 تا 6 
(1 تا 111) ......... ❀ 

پاسخنامه آزمون ریاضی فصل 1 تا 7 ............................ 
پاسخنامه آزمون بخوانیم و بنویسیم 1تا 14.................. بدرخجسته
پاسخنامه آزمون ریاضی فصل 1 تا 7 (متوسط)
.......... ❀ 

پاسخنامه آزمون علوم - 8 درس آخر  .............. رضا خرسندیان

پاسخنامه آزمون ریاضی فصل 1 تا 8 (متوسط) .......... ❀ 



تاريخ : جمعه 10 بهمن 1393برچسب:, | 12:21 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


فناوری و به تبع آن زندگی ما روز به روز وابستگی بیشتری به منابع انرژی پیدا می‌کند. این نیاز و مصرف بالای انرژی باعث شده است که بی‌رویه نفت استخراج کنیم، سوخت بسوزانیم، هوا را آلوده کنیم و تنها سکونت‌گاه‌مان در این جهان را بیشتر به نابودی بکشیم. اما بسیاری از ما هم با خوش‌بینی امیدواریم که فناوری خود راه‌حلی برای این معضل بیافریند. دستگاه‌هایی با مصرف بهینه‌تر بسازد، منابع جدید انرژی بیابد یا استفاده از انرژی‌های پاک موجود را برای ما ساده‌تر کند.






در میان انرژی‌های پاک، نور خورشید شاید ارزان‌ترین و دایمی‌ترین آن‌ها باشد. آنچه در ادامه ایمیل می‌آید شرحی تصویری است از راه‌اندازی بزرگ‌ترین نیروگاه گرمایی با تجمیع نور خورشید که در صحرای موهاوی(در جنوب شرقی کالیفرنیا) برپا شده است. بدینصورت که سیستم مولد الکتریسیته خورشیدی Ivanpah در صحرای موهاوی کالیفرنیا شروع به فعالیت کرده است.





این پروژه 2.2 میلیارد دلاری در زمینی به وسعت 14 میلیون متر مکعب گسترده شده که بزرگ‌ترین سیستم حرارتی خورشیدی را شکل داده‌اند. گوگل،‌ برایت سورس،‌ ان آر جی و بکتل اصلی‌ترین سرمایه گذاران این پروژه هستند. این پروژه در زمین کرایه فدرالی ساخته شده است. هم اکنون یکی از سه برج Ivanpah به شبکه انتقال برق پیوسته، زمانی که این سایت به طور کامل به کار بیفتد، ۳۹۲ مگاوات برق تولید خواهد کرد (بیش از یک سوم نیروگاه اتمی بوشهر) که برای ۱۴۰۰۰۰ خانه کافی است و استفاده از مواد کربنی را تا ۴۰۰۰۰۰ تن در سال کاهش می‌دهد.






این نیروگاه حرارتی از 347 هزار آینه آفتاب گرد (helioatat) تشکیل شده است که دور تا دور سه برج ۴۵۹ فوتی قرار گرفته‌اند. نور خورشید که توسط این آینه‌ها متمرکز می‌شود آب داخل این برج‌ها را گرم می‌کند تا به بخار بسیار داغی تبدیل شود و توربین‌های سایت را برای تولید برق به حرکت در آورد.




برج اول با موفقیت به کار مشغول است و برق تولیدی خود را به مرکز Pacific Gas and Electric در کالیفرنیا می‌فرستد. برج سوم نیز که در ماه‌های آینده فعال خواهد شد، برای تأمین برق همین مرکز اختصاص یافته و برج دوم هم که به زودی کامل می‌شود برق خود را در اختیار مرکز Southern California Edison قرار می‌دهد.







کار ساخت این پروژه سال ۲۰۱۰ آغاز شد و در ماه مارچ توانست برای اولین بار در آزمایشی مهم که برای تست آمادگی آن در عملکردهای تجاری انجام شده بود، اولین جریان برق خود را تولید کند. چندی پیش نیز تست‌هایی برای اولین همگام سازی Ivanpah با شبکه برق انجام شد که با موفقیت از پس آن برآمد.







همان‌طور که جان آیتون در Grist اشاره می‌کند این پروژه منتقدانی نیز داشته، برخی از آن‌ها این سوال را مطرح می‌کنند که: "چرا این تجهیزات خورشیدی که از آب استفاده می‌کند باید در بیابان ساخته شود به جای آن می‌توانستید از پنل های فوتوولتائیک استفاده کنید." و برخی دیگر نیز نگران آوارگی حیات وحش محلی هستند. قابل ذکر است که صد گونه در حال انقراض از لاک پشت‌های بیابانی در این منطقه زندگی می‌کنند. Ivanpah به عنوان بزرگ‌ترین تجهیزات انرژی حرارتی خورشیدی در دنیا و همچنین در تحقق هدف انرژی‌های تجدیدپذیر کالیفرنیا، نقش مهمی بر عهده دارد. مهم اینکه رسیدن به ۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق خورشیدی برای استفاده‌های عمومی و مالکیت‌های شخصی است.

 

 

 



تاريخ : چهار شنبه 8 بهمن 1393برچسب:, | 8:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

جدول تناوبی عناصر شیمیایی نمایشی از عناصر شیمیایی است که براساس ساختار الکترونی مرتب شده است، بطوریکه بسیاری از خواص شیمیایی بصورت منظم در طول جدول تغییر نماید. جدول اولیه بدون اطلاع از ساختار داخلی اتمها ساخته شد: اگر عناصر را بر حسب جرم اتمی آنها مرتب نمائیم، و آنگاه نمودار خواص معین دیگر آنها را بر حسب جرم اتمی رسم نمائیم، میتوان نوسان یا تناوب این خواص را بصورت تابعی از جرم اتمی مشاهده نمود. اولین کسی که توانست این نظم را مشاهده نماید......

تصوير جدول تناوبي
بامراجعه به ادامه مطلب ،هم متن كامل رامشاهده كنيد وهم تعدادي جدول تناوبي به شكل پوستر وانيميشن دانلود نماييد...


ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 18 دی 1393برچسب:, | 16:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

آب گرم زودتر یخ میزند یا آب سرد؟
مسلما انتطار داریم آب سرد زودتر از آب داغ دچار انجماد شود ولی تجربه وتحقیق نشان داده عکس این واقیت صحیح است و آب داغ زودتراز آب سرد منجمد میشود.
قابل توجیه به نظر نمی رسد که آب 70درجه سانتی گراد سریع تر از آب 20درجه دچار انجماد شود به طور مثال اگر آب 20 درجه به 30 دقیقه وقت نیاز داشته باشدتا به دمای انجماد برسد ، آب 70 درجه مدت زمان بیشتری نیاز دارد چون در ابتدا باید زمانی را صرف کند تا از 70 درجه به 20درجه برسد و سپس همان 30 دقیقه را پشت سر بگذارد تا منجمد شود ولی واقعیت این است که وقتی آب از 70 درجه به20 درجه میرسد دچار تغییراتی می شود که پیامد این تغییرات می تواند منجر به این شود که زمان انجماد  آن کوتاهتر شود. اين پديده كه اثر امپمبا  Mpemba effect نام دارد....
 

تصوير
براي مشاهده متن كامل به ادامه مطلب برويد...

آب گرم زودتر یخ میزند یا آب سرد؟
مسلما انتطار داریم آب سرد زودتر از آب داغ دچار انجماد شود ولی تجربه وتحقیق نشان داده عکس این واقیت صحیح است و آب داغ زودتراز آب سرد منجمد میشود.
قابل توجیه به نظر نمی رسد که آب 70درجه سانتی گراد سریع تر از آب 20درجه دچار انجماد شود به طور مثال اگر آب 20 درجه به 30 دقیقه وقت نیاز داشته باشدتا به دمای انجماد برسد ، آب 70 درجه مدت زمان بیشتری نیاز دارد چون در ابتدا باید زمانی را صرف کند تا از 70 درجه به 20درجه برسد و سپس همان 30 دقیقه را پشت سر بگذارد تا منجمد شود ولی واقعیت این است که وقتی آب از 70 درجه به20 درجه میرسد دچار تغییراتی می شود که پیامد این تغییرات می تواند منجر به این شود که زمان انجماد  آن کوتاهتر شود. اين پديده، اثر امپمبا  Mpemba effect نام دارد.
چنین پدیده‌ای، متناقض است، طی آزمایشات زیادی چنین چیزی مشاهده و ثبت شده است. در واقع قرن‌هاست که دانشمندان متوجه این پدیده شده‌اند و دانشمندانی مثل ارسطو، بیکن و دکارت، سال‌ها و قرن‌ها پیش آن را توصیف کرده‌اند. 

تصوير

چرا به این پدیده یعنی زودتر منجمد شدن آب داغ پدیده امپمبا مي گویند ؟
ولی تا سال ۱۹۶۹، یعنی زمانی که یک دانش‌آموز دبیرستانی تانزانیایی، به صورت تصادفی متوجه آن شد، این پدیده توسط دانش مدرن امروزی‌مان مورد بررسی قرار نگرفته بود.
به پدیده زودتر یخ زدن آب گرم نسبت به آب سرد، البته تحت شرایطی خاص اثر امپمبا Mpemba effect گفته می‌شود.
نخستین بار ارسطو ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح متوجه این پدیده شد. دانشمندان قرون وسطی، زمانی که می‌خواستند تئوری گرما را تبیین کنند، متوجه این پدیده شدند. در سال ۱۴۶۱، فیزیکدانی به نام جیووانی مارلیانی، ۴ اونس آب حرات‌دیده و آب معمولی را برای یخ زدن در بیرون قرار داد و در کمال تعجب مشاهده کرد که آب گرم‌تر، زودتر یخ بسته است، اما نتوانست توجیهی برای این مشاهده خود پیدا کند.
اما زمانی که تئوری مدرن گرما، توسط دانشمندان مختلف تبیین شد،  پیده امپمبا به کلی فراموش شد، اما ۵۰۰ سال بعد از آزمایش مارلیانی و بیشتر از ۲ هزاره بعد از ارسطو، این پدیده بار دیگر به صورت اتفاقی مشاهده شد.
این بار یک دانش‌آموز دبیرستانی تانزانیایی متوجه قضیه شد، داستان مشاهده او در مجله علمی نیوساینتیست به چاپ رسید.

در سال ۱۹۶۳، این دانش‌آموز که امپمبا نام داشت، به همراه دانش‌آموزهای دیگر برای مراسمی تدارک دیده بودند و می‌خواستند بستنی درست کنند. برای درست کردن بستنی همانطور که می دانید شیر جوشیده شده‌ای که به آن شکر اضافه شده،باید یخ بزند. امپمبا هم منتظر بود که ظرف شیر و شکرش سرد شود تا بتواند آن را داخل یخچال بگذارد. اما او عجله داشت و از طرفی می‌دید که اگر زود نجنبد، دانش‌آموزهای دیگر زودتر از او ظرف هایشان را در یخچال می‌گذارند و جایی برای ظرف او باقی نمی‌ماند، به همین علت ظرف سرد نشده‌اش را در یخچال گذاشت. اما او در کمال تعجب مشاهده کرد، که زودتر از دانش‌آموزهای دیگر که ظرف شیر و شکر سرد را در یخچال گذاشته بودند، موفق به تهیه بستنی شده است.
دبیر فیزیک او هم در کلاس بود، امپمبا که تعجب کرده بود، در این مورد از دبیرش پرسید، اما دبیر فیزیک او گفت که او ممکن است اشتباهی کرده باشد.
امپمبا اول کنجکاوی بیشتر نکرد و با همین توضیح قانع شد، اما مدتی بعد از یکی از دوستانش که در شهر تانگا بستنی‌فروشی می‌کرد، شنید که او برای اینکه زودتر موفق به تهیه بستنی شود، ظرف سردنشده را مستقیما داخل یخچال می‌گذارد. به علاوه امپمبا متوجه شد که همه بستنی‌فروشهای تانگا، همین کار دوستش را می‌کنند.
مدتی بعد در دبیرستان، امپمبا سؤالش را مطرح کرد، اما معلمش حاضر به قبول آن نشد و به شوخی گفت که این چینن چیزی را فقط فیزیک امپمیا می‌گوید و نمی‌توان نشانی از آن در دانش فیزیک جهانی پیدا کرد. اما امپمبا مجددا در آزمایشگاه زیست‌شناسی، این پدیده را با استفاده از ظرف آب گرم و سرد تکرار کرد و دوباره به همان نتیجه سابق رسید.
مدتی بعد یک استاد فیزیک به نام دکتر آزبورن از دبیرستان امپمبا بازید کرد، امپمبا از فرصت استفاده کرد و از دکتر آزبورن هم در مورد این پدیده پرسید. آزبورن توجهی نداشت ولی به امپمبا قول داد، این مورد را بررسی کند. آزبورن از یک تکنسین آزمایشگاه خواست که این پدیده را امتحان کند، او هم به همان نتیجه امپمبا رسید. سرانجام در سال ۱۹۶۹، مشاهدات امپمیا و دکتر ازبورن به چاپ رسید و پدیده زودتر یخ زدن آب گرم، به اثر امپمبا، موسوم شد.
شرایطی که تحت آن پدیده امپمبا را می‌توان مشاهده کرد، بسیار خاص هستند، شکل یخچال یا منبع سردکننده، شکل ظرف، ناخالصی و میزان گاز موجود در آب، همه در رخ دادن اثر امپمبا مؤثر هستند.
 به عبارت بهتر دلیل واحدی برای پدیده ممبا وجود ندارد و عوامل مختلفی در ایجاد این پدیده موثر هستند این دلایل عبارتند از :
۱- تبخیر: فرض کنید، دو ظرف حای آب ۷۰ درجه و آب ۳۰ درجه داریم و آنها را سرد می‌کنیم. هنگامی که آب گرم‌تر سرد می‌شود، مقداری از حجم آن تبخیر می‌شود، این مقدار حجم تبخیر شده آب از ۲ راه باعث تسهیل یخ زدن آب گرم‌تر می‌شود:
الف – مقدار جرم آب گرم‌تر را کم می‌کند.
ب- برای تبخیر نیاز به مقداری گرما است، آب تبخیر شده این گرما را از آب مایع می‌گیرد.
البته بدیهی است که تبخیر، به تنهایی نمی تواند اثر امپمبا را توجیه کند.
۲- گازهای حل شده در آب: هر چقدر آب گرم‌تر باشد، میزان گاز حل شده کمتری در خود دارد، بنابراین جریان‌های همرفتی در آن تسهیل می‌شود و آب به صورت یکنواخت‌تری خنک می‌شود. به علاوه آبی که گاز کمتری دارد، نیار به از دست مقدار کمتری گرما برای تبدیل شدن به یخ دارد.
۳- اثر سطح داغ: وقتی آب گرم‌تر سرد می‌شود، جریان‌های همرفتی در آن به وجود می‌آید و توزیع گرما در آن به صورت یکنواخت نخواهد بود. چینن چیزی باعث می‌شود که یک لایه آب گرم در بالای لایه آب سرد در آن ایجاد شود. به این پدیده اثر سطح داغ می‌گویند. این دو لایه‌ای شدن آب گرم‌تر، باعث می‌شود که سرعت خنک شدن آن نسبت به آب در ابتدا سردتر، بیشتر شود.
۴- اثر بر محیط اطراف: محیط اطراف ظرف‌های حاوی آب گرم و آب سردتر، هم بر یخ زدن آب‌ها اثر می‌گذارد. مثلا اگر آب گرم و سرد، هر دو روی لایه‌ای از یخ در یخچال قرار داده شوند، آب گرم‌تر ممکن است، در ابتدا باعث ذوب شدن مقداری یخ شود و در یخ فرو رود و در نتیجه شرایط بهتری برای یخ زدن پیدا کند.

 در زير به توضيح بيشتر اين عوامل مي پردازيم:
تبخیر :
وقتی آب داغ بتدریج سرد می شود بخشی از آب به شکل بخار خارج می شود و جرم آب کاهش می یابد . کاهش جرم آب سبب می شود آب باقی مانده با از دست دادن گرمای کمتری منجمد شود و فرآیند انجماد تسریع شود اگرچه فرآیند تبخیر و کاهش جرم آب یکی از عوامل مهم در ایجاد پدیده ممباست ولی تنها عامل نیست بطوریکه حتی با حذف تبخیر هم پدیده ممبا مشاهده میشود به عبارت بهتر اگر آب داغ را در یک طزف دربسته ریخته و مانع از تبخیر و کاهش جرم شویم باز هم آب داغ سریع تراز  آب سرد منجمد میشود . پس علاوه بر تبخیر عوامل دیگری هم در این مورد تاثیر گذار هستند
خروج گازهای حل شده از آب :
می دانیم که انحلال پذیری گازها با افزایش دما کاهش می یابد و نیز میدانیم که وجود ذراتحل شونده در یک حلال موجب کاهش دمای انجماد میشود .  بنابراین می توان پذیرفت آب سرد حاوی میزان بیشتری از گازهای محلول بوده پس دمای انجماد پائین تری دارد و فرایند انجماد آن کند تر اتفاق میافتد . ولی این هم باز به تنهائی برای توجیه پدیده ممبا کفایت نمی کند زیرا اگر یک مقدار آب را به دقت جوشانیم تا گازهای محلول درآن کاملا خارج شود بعدآن را تا دمای 20درجه سرد کنیم و یک گاز جوشیده بدون گاز را در شرایط دمائی 70درجه نگهداریم باز هم آب 70درجه سانتی گراد زودتر منجمد میشود  
تاثیر محیط :
آب داغ ممکن است محیط اطراف خود را دچار چنان تغییراتی کتد که پس از آن انجماد سریع تر اتفاق بیفتد مثلا وقتی ظرف حاوی آب داغ را برروی برفک یخچال قرار میدهیم برفک یخچال ذوب میشود در این صورت آب گرم تماس بهتری با دستگاه سردکننده خواهد داشت ولی اگر چه این عامل هم میتواند تاثیرگذارباشد ولی به تنهائی نمی تواند پدیده ممبا را توجیه کند چون حتی وقتی هردو ظرف برروی یک سطح عایق قرار داده شوند بطوریکه ذوب برفک یخچال اتفاق نیفتدباز هم پدیده ممبا دیده میشود
ابر سرد شدن :
ابر سرد شدن نیز به عنوان یکی از دلایل ایجادپدیده ممبا مطرح شده است . منظور از ابر سرد سدن این است که آب در دمائی پایین تراز صفر درجه منجمدشود.دردمای صفر درجه مولکولهای آ ب میخواهند به شکل بلور یخ ساختار منظمی بگیرند یعنی حرکات کاتوره ای خود را به عنوان یک مایع از دست می دهند ولی گاهی اوقات ذرات آبی که تاحد صفر درجه سرد شده اند هیچ بهم پیوستگی نمی بینند بنابراین آب تادمائی زیر صفر درجه بدون یخ زدن سرد میشودآزمایشات نشان می دهد آبی که درآغاز گرمتر بوده تنها تا 2 درجه ابر سرد می شود در حالی که آبی که از آغاز سردتر بوده تا 8 درجه ابر سرد می گردد بنابراین آب سرد دیرتر منجمد می شود .البته درستی فرایند ابر سرد شدن هنوز کاملا تائید نشده است ولی حتی در صورت تائید نمی تواند توجیه خوبی برای پدیده ممبا باشد چون به جای آنکه معما ، معمای دیگری قرار میدهد چرا باید آبیکه درایتدا گرمتر بوده بیشتر از آبی که درآغاز سردتربوده ابر سرد شود ؟البته یک پاسخ برای این سوال این است که چون آب سرد حل شوند گازی شکل بیشتری دارد دمای انجماد آن کمتر است . ولی چنانچه در بخش گازهای حل شده گفته شد حتی در صورت خروج کامل گازهای محلول باز هم پدیده ممبا اتفاق می افتد
همرفت :
توجیه دیگری برای پدیده ممبا توجه به این واقیت است که دمای آب غیر یکنواخت میشود و همچنانکه آب سرد میشود گرادیان های دما و جریان های همرفت افزایشمی یابند . با افزایش دما چگالی آب کاهش می یابد بنابراین پس از گذشت زمان ، همچنانکه آب سرد می شود برروی سطح آب یک سطح داغ فوقانی ایجاد می شود یعنی دمای آب در سطح بشتر از دمای متوسط آب درکف ظرف خواهد بود  . اگر آب دمای خود را اساسا از سطح از دست بدهد این به آن معنی است که آب گرمارا سریع تر از حالتی از دست می دهد که با در نظر گرفتن دمای متوسطش ازآن انتظار میرفت . به عبارت بهتر برای هر دمائی هرچه توزیع دمائی آب غیر یکنواخت تر باشد اتلاف گرما بیشتر است در واقع آبی که داغ تر است به سرعت دچار کاهش دما می شود و موجب ایجاد جریانهای همرفتی می گردد .برقراری این جریانهای همرفتی سبب میشود که دمای آب از بالا تاپائین بشدت دچار تغییر شود ولی آبی که دمای کمی دارد  آهسته تر سرد می شود پس سرعت ایجاد جریان های همرفتی هم در آن کمتر است ودیرتر دچار کاهش دما می شوددر یک مثال واقعی میتوان فرض کرد آب گرم تر ، از دمای 70 درجه وآب سردتر از دمای 30 درجه آغاز کند . وقتی دمای متوسط آب 30درجه است همه جای آن به طور یکنواخت 30درجه دارد درحالیکه وقتی آب گرم به دمای متوسط 30درجه می رسد سطح آن دمایی بسیار بیشتر از 30درجه دارد بنابراین گرما را سریعتر از آبی ازدست می دهد که در همان دمای متوسط قرار داردبه نظر میرسد جریان های همرفتی میتواند به تنهائی پدیده ممبا را توجیه کند ولی این مشروط به آن است که بتوانیم یک مدل نظری برای جریانهای همرفتی داشته باشیم ولی چنین مدلی هنوز بدست نیامده است. (Olooms.ir)



تاريخ : پنج شنبه 18 دی 1393برچسب:, | 16:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : پنج شنبه 18 دی 1393برچسب:, | 15:53 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
  • گياهان انحصاري دماوند

1- مهمترين آنها گياهي است به نام گُزَل معروف به كُزَل ، با نام علمي ديپلوتنيكا دماونديكا، در كوههاي شمال دماوند رويش دارد.گياهي بسيار معتبر كه گذشتگان ما براي خوشبو كردن پنير ازآن استفاده مي كردند. اين گياه به جهت تركيبات شيميايي كه دارد بر روي بدن بيشتر افراد حساسيت شديد ايجاد مي كند. شايد 80 درصد مردم به اين گياه حساس هستند يعني اگر از كنار اين گياه حتي عبور كنند دچار مسموميت و تهوع و سرگيجه و ناراحتيهاي شديد پوستي خواهند شد.اگر كسي از اين گياه به هر قسمت بدنش سرايت كند يعني يك تماس كوچك پيدا كند بعد از گذشت ساعتي به صورت تاولهاي شديد مانند بيماران شيميايي اثر كرده و در حالتهاي خيلي شديد بسيار خطرناك خواهد بود وبايد سريعا به پزشك رسانده شود.

اين گياه به صورت جعفري در اندازه هاي مختلف 20 سانتي متر الي 2 متر در منطقه وجود دارد كه در حال نابودي است.اين گياه ماده موثر بسيار با ارزش دارويي دارد كه براساس تحقيقات يكي ازدانشجويان كارشناسي ارشد ، يكي از صادرات كشور ژاپن ماده موثر اين گياه است كه برابر با كل صادرات نفت ما در سال است.

گزل عطر بسيار جالبي دارد و نيز خواص دارويي بسيار زيادي دارد كه بيشترآن هنوز ناشناخته باقي مانده است. تحقيقات نشان داده اين گياه روي بيماري برص يا پيسي كه بيمار دچار ناراحتي پوستي شده و يا لكه هاي سفيد بزرگ روي صورت و دست هاي او مشاهده شده تاثير مطلوبي دارد.

2- گياه دومي به نام دماوند به ثبت رسيده به نام ايرسا دماوند يكا كه نوعي زنبق وحشي است كه زيستگاه آن در دره اشنه در كنار قله هاي زيباي اشنه در مي باشد كه در بهار رويش دارند.

لازم به ذكر است كه خداوند چه حكمتي دارد كه كنار هر كوه بلند نوعي گل زيبايي هم به وجود آورده مثلا كوه دماوند شقايق هاي سرخ ، كوه سبلان لاله هاي سرنگون كه دردنيا بي نظير است و كوه اشنه در كه " ايرسا دماونديك" را رويانده است. در فصل بهار عظمت خداوند دراين دره نمايان مي شود. يك شاخه گل كه از وسط برگها بيرون مي آيد با چندين رنگ قرمز، آبي، صورتي، سبز آسماني، زودو بنفش كه زيبايي خاصي را پديدار مي نمايد. در اين زمينه داستاني وجود دارد كه در روي كوه زرين كوه كه بالاي اشنه در است گلي زيبا مي رويد كه عرفا و حكما يا درويشها در گذشته دور به عشق ديدن اين گل روزها وشبها در انتظار مي نشستند. چون اين گل در سال يكبار در بهار مي آيد و روز رويش آن مشخص نيست. عاشقان مي بايست روزها و شبها به انتظار بنشينند. گفته شده فقط در هنگام طلوع آفتاب و سحر تنها چند دقيقه يا كمتر باز شده و بعد از بين خواهد رفت. با ديدن اين گل نوري متصاعد شده كه آثار بسياري دارد كه گويا انسان را از خود بي خود مي كندو در عشق عجيبي فرو رفته و مست خواهند شد.

3- سومين گياه بومي دماوند كه نام فارسي آن به نام كلاه ميرحسن مي باشد ، گياهي است شبيه به نوعي گون كه در فصل پاييز گلهاي ريزي به رنگهاي مختلف درآن ظاهر مي شود از جمله سفيد تنها، سفيد و قرمز، سفيدو صورتي، سفيدو قهوه اي، سفيدو نارنجي كه بسيار فراوان مي رويد كه در تصويربرداري از آن نمونه گيري شده است.

  • چهل گياه

دماوند از لحاظ گياهان خوراكي و سنتي سرمايه هاي ارزشمندي در دل خود دارد كه در حال از بين رفتن است.

از قديم الايام رسم بود كه مردم در بهار به چيدن سبزي صحرايي مي رفتند كه هم ورزش بود و هم تفريح و هم يك نوع كار اقتصادي محسوب مي شود.

اين گياهان به چهل گياه معروف بودند. گياه شنگ براي ناراحتي هاي دستگاه گوارش و مجاري ادرار مفيد مي باشد.

اجداد ما هر وقت كه به بيماري شديدي دچار مي شدند دنبال گياهي به نام علف كيميا ( كيميا) مي رفتند .امروزه بزرگترها و افراد سال خورده هم شايد اين گياه را فراموش كرده باشند. در يك سفر همراه آقاي دكتر جاويد حاج علي اكبري براي تحقيق حركت كرديم. تنها آدرس و مشخصه اي كه از اين گياه داشتيم اين بود كه در كوهها رويش دارد و گلهاي زردي هم در بالاي اين گياه است.با تلاش زياد در زير كوههاي دشت مشاء اين گياه را پيدا كرديم كه نامش گل هوفاريقون يا راعي يا هزار چشم مي باشد. چون تحقيقات نشان مي دهد اين گياه آنتي بيوتيك فوق العاده قوي دارد كه حتي از طريق جلدي يا پوستي هم جذب بدن مي شود و تاثير بسيار شگرفي رويو بيماريها مي گذارد. تنها اشاره كنم كه سالهاي گذشته كشور آمريكا براي درمان بيماريهاي مهلك ايدز از اين گياه استمداد گرفته و به درمان بيماران ايدزي پرداختند كه تاثير بسيار زيادي روي آنان داشته است يا از جمله در درمان ناراحتي هاي مفاصلي و داخلي و پوستي و سوختگيها و ... بسيار موثر است.

  • آويشن يا خاصين يا خاصيند

در تاريخ آمده وقتي خداوند حضرت عيسي (ع) را به حضرت مريم عنايت كرد شايد هيچ بيماري اي به سراغ حضرت عيسي نمي آمد. بعدها ديگران يا اطرافيان برايشان سوال شد كه چرااين كودك مريض نمي شود؟ به جستجو پرداختند . در آخر فهميدند كه هر چه هست از لحاظ وتشك و بالش اين كودك مي باشد كه بوي خوبي هم از آن بلند مي شود.آنها را پاره پاره كردند، ديدند كه در داخل آنها پوشيده يا پر شده از خاصيند يا آويشن مي باشد.همين گياهي كه همه كوههاي اطراف شهر ما را پوشانده و روزي مردم ازاين گياه استفاده غذايي زيادي مي كردند. ولي امروزه فقط استفاده دارويي مي شود. اين گياه كه داراي سي الي چهل نوع متنوع است تاثير بسيار فراواني روي بيماري هاي مختلف مانند گوارشي، مجاري و تنفسي دارد.

  • دم اسب

يكي از گياهاني كه براي درمان بسياري از بيماري ها موثر است، گياهي است به نام دم اسب. اين گياه كه دركنار جويها و رودخانه ها فراوان در سطح منطقه رويش دارد، درصد بالايي از آن را مواد معدني به ويژه طلا تشكيل مي دهد. يعني در هر يك تن از اين گياه 120 گرم طلاي خالص وجود دارد.

شايد بهترين گياهي باشد يا تنها گياهي باشد كه مواد موثر آن را طلا تشكيل مي دهد. اين گياه از طلاهاي موجود در آب يا خاك و يا فعل و انفعال هاي شيميايي حاصله مي تواند در خود طلا را ذخيره كندو براي بسياري از بيماريها شايد مثل آرتروز و ... كاربرد فراوان دارد. خانمها شايد اگربدانند از اين گياه پذيرايي خاصي كنند.



تاريخ : یک شنبه 7 دی 1393برچسب:, | 20:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

روش های مرورشب امتحان وخلاصه درس ریاضی

دانلود

 

روش های مرورشب امتحان وخلاصه درس علوم

 

دانلود

 

روش های مرورشب امتحان وخلاصه درس اجتماعی

دانلود

 

باتشکراز:معلم خوانساری(مهدوی)



تاريخ : یک شنبه 7 دی 1393برچسب:, | 19:51 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 آنچه که در زیر آمده، قسمتی از مدل سازی های بخش "فهرست موضوعی" است که می توان در کلاس ششم استفاده نمود. در زیر درس دوم کتاب با عنوان "سرگذشت دفتر من"  آمده است و مدل سازی های آن برای دبیران محترم و کلاس های هوشمند انتخاب شده است. الیته این به معنی الزام استفاده از همه آنها در کلاس درس نیست بلکه دبیران محترم بر اساس طرح درس شان می توانند بخشی از آنها را در کلاس استفاده نمایند و ما بقی موارد را متناسب وقت و سطح کلاس یا گاهی بر اساس سوال های دانش آموزی و خارج کلاس در اختیار دانش آموزان مستعد قرار دهند. در کنار برخی مدل سازی ها کلمه "اختیاری" آورده شده است. دانش آموزان عزیر در صورت علاقه می توانند آنها را مرور نمایند.

فیلم بسته بندی کاغذهای بزرگ  و استحکام بسته بندی
papaer1      
فیلم برش و بسته بندی کاغذ A4
papaer6      
فیلم خط تولید لیوان کاغذی
papaer2      
فیلم خط تولید پاکت کاغذی
papaer4      
فیلم تولید قیف های کاغذی زیر کیک کوچک
papaer5


تاريخ : یک شنبه 7 دی 1393برچسب:, | 10:2 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 آنچه که در زیر آمده، قسمتی از مدل سازی های بخش "فهرست موضوعی" است که می توان در کلاس ششم استفاده نمود. در زیر درس سوم کتاب با عنوان "کارخانه کاغذسازی"  آمده است و مدل سازی های آن برای دبیران محترم و کلاس های هوشمند انتخاب شده است. الیته این به معنی الزام استفاده از همه آنها در کلاس درس نیست بلکه دبیران محترم بر اساس طرح درس شان می توانند بخشی از آنها را در کلاس استفاده نمایند و ما بقی موارد را متناسب وقت و سطح کلاس یا گاهی بر اساس سوال های دانش آموزی و خارج کلاس در اختیار دانش آموزان مستعد قرار دهند. در کنار برخی مدل سازی ها کلمه "اختیاری" آورده شده است. دانش آموزان عزیر در صورت علاقه می توانند آنها را مرور نمایند.

   

واکنش با اکسیژن

واکنش با اکسیژن      
   

محافظت در برابر اکسید شدن

  محافظت در برابر اکسید شدن    
 

شناوری در سیال های مختلف

شناوری در سیال های مختلف

 اختیاری  
 

شناوری جسم جامد در مایع 2

  شناوری جسم جامد در مایع 2  اختیاری  
 

محاسبه چگالی

  محاسبه چگالی  اختیاری  
 

چند عنصر و کارد آن

  چند عنصر و کارد آن  اختیاری  
 

مثال هایی از اسید

  مثال هایی از اسید    
 

pH چند ماده اسیدی

  pH چند ماده اسیدی    
 

PH سنج

  PH سنج


تاريخ : یک شنبه 7 دی 1393برچسب:, | 9:58 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

آنچه که در زیر آمده، قسمتی از مدل سازی های بخش "فهرست موضوعی" است که می توان در کلاس ششم استفاده نمود. در زیر درس ششم کتاب با عنوان "ورزش و نیرو"  آمده است و مدل سازی های آن برای دبیران محترم و کلاس های هوشمند انتخاب شده است. الیته این به معنی الزام استفاده از همه آنها در کلاس درس نیست بلکه دبیران محترم بر اساس طرح درس شان می توانند بخشی از آنها را در کلاس استفاده نمایند و ما بقی موارد را متناسب وقت و سطح کلاس یا گاهی بر اساس سوال های دانش آموزی و خارج کلاس در اختیار دانش آموزان مستعد قرار دهند. در کنار برخی مدل سازی ها کلمه "اختیاری" آورده شده است. دانش آموزان عزیر در صورت علاقه می توانند آنها را مرور نمایند.

 

اثرات نیرو

  اثرات نیرو    
 

نیرو چیست؟

  نیرو چیست؟    
 

اثرات نیرو چیست؟

  اثرات نیرو چیست؟    
 

اثرات نیرو بر ماسک

  اثرات نیرو بر ماسک    
 

تغییر سرعت و نیرو

  تغییر سرعت و نیرو    
 

نیروهای وارد بر طناب

نیروهای وارد بر طناب
   
 

هل دادن در و قانون سوم نیوتن

  هل دادن در و قانون سوم نیوتن


تاريخ : یک شنبه 7 دی 1393برچسب:, | 9:56 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 نمونه سوال آزمون فارسی بنویسیم ششم ابتداییآذرماه 1393

 

 

نمونه سوال آزمون علــوم ششم ابتدایی- آذرماه 1393

 


تاريخ : یک شنبه 7 دی 1393برچسب:, | 9:52 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

جاذبه یا گرانش نیرویی است که  همه چیز را به سوی مرکز زمین می کشاند. قوه جاذبه سبب سقوط اجسام٬ جلوگیری از معلق ماندن انسان در فضا و گردش کره ماه می شود. هنگامی که ما جسمی را وزن می کنیم. در واقع مقدار نیروی جاذبه وارد برآن جسم را اندازگیری می کنیم. هر چقدر مواد تشکیل دهنده یک جسم فشرده تر باشد٬ آن جسم سنگین تر به نظر می رسد.

نه تنها کره زمین٬ بلکه تمام ستاره ها و سیاره ها به نوعی دارای نیوری کشش هستند. دانشمندان٬ این کشش را جاذبه می نامند. هر چه قدر یک ستاره یا سیاره ٬ فشرده تر و بزرگتر و به اشیای دیگر نزدیک تر باشد٬ آن اشیا را با قدرت بیشتری به سوی خود جذب می کند. خورشید از سیاره ها بسیار فاصله دارد٬ اما به قدری بزرگ است که جاذبه قوی آن ٬ سبب چرخش سایر سیاره ها به دور خودش می شود



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, | 1:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خلا چیست ؟

محفظه ای که محتوی هیچ جسم مادی حتی هوا نباشد خلا نامیده می شود. به عقیده ی دانشمندان چنین چیزی نمی تواند وجود داشته باشد. زیرا هر قدر برای ایجاد خلا کوشش شود باز هم یک مولکول گاز یا ذره ای بسیار ریز غبار را می توان در آن پیدا کرد. پس هر چند که امکان خلا کامل وجود ندارد مفهوم فیزیکی آن عبارت از محلی است که فاقد هوا غبار و یا هر ذره مادی دیگری و خیلی رقیق باشد.


عملا برای ایجاد خلا در یک محفظه از تلمبه های مکنده استفاده می کنند. از این روش در موارد زیاد مخصوصا در صنایع غذایی استفاده کامل می برند. بین وسایل خانگی که در آن از خلا استفاده شده است. ترموس را می توان نام برد. ترموس ظرف عایقی است که اگر مایعات سرد یا گرم در آن ریخته شود در مدت یک شبانه روز و یا بیشتر در دمایی تقریبا ثابت نگه می دارد. قسمت اصلی ترموس یک ظرف شیشه ای دو لایه است که هوای داخل آن را مکیده اند تا از هدایت گرما به وسیله هوا جلوگیری شود.

در لامپ تلویزیون نیز خلا ایجاد شده است. در مورد لامپ تلویزیون بد نیست بدانیم که حجم آن از حد معینی نمی تواند تجاوز کند زیرا به هر میزان که به مساحت لامپ افزوده شود به همان نسبت نیروی حاصله از فشار هوا نیز افزایش می یابد و امکان شکستن لامپ بیشتر می شود. دیگر اینکه بر خلاف تصور عده ای از مردم لامپ خلا تلویزیون اگر بشکند خرده شیشه های آن به اطراف پراکنده نخواهد شد و خطری متوجه ما نخواهد شد زیرا چون در لامپ خلا ایجاد شده است در صورت شکستن احتمالی لامپ قطعات آن تحت تاثیر فشار هوای محیط فقط به داخل خواهد ریخت

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 1 دی 1393برچسب:, | 22:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 مغناطیس

 

 

ميدان مغناطيسي   

 ميداني است كه دور يك آهن روبا وجود دارد.در اطراف زمين هم ميداني وجود دارد كه براثر نيروي مغنا طيسي خود زمين به وجود آمده است.

ويليام گيلبرت

هر كس تا به حال در محيط باز از يك قطب نما براي جهت يابي استفاده كرده باشد مي داند كه رابطه اي بين زمين و آهن ربا ها وجود دارد .در قرن هفدهم ميلادي يك پزشك اينگليسي به نام ويليام گيلبرت ثابت كرد قطب نما به اين دليل كار  مي كند كه زمين خود مانند يك آهن رباي بزرگ است و دو قطب ان نزديك قطب هاي شمال و جنوب جغرافيا قرار داردند.

گيلبرت  فكر مي كرد  كه آهن رباي عظيمي در درون زمين موجود است ،ولي امروز بيشتر دانشمندان مي دانند كه واقعيت بسيار پيچيده تر از اين است.

مگنتوسفر

 در درون زمين دو هسته ي كاملا متفاوت وجود دارد. هسته ي دروني توده جامدي از آهن ونيكل است و دور آن را هسته خارجي مذابي گرفته است  كه آن هم از آهن ونيكل تشكيل شده است. هنگامي كه  كره زمين مي چرخد ،اين دو هسته با سرعت هاي متفاوتي به دور خود مي چرخند.تفاوت حركت اين دو هسته بسيار رسا نا ،نو عي جريان الكتريكي ايجاد ميكند.اين جريان هم مانند چرخش الكترون ها به دور خود، ميدان مغنا طيسي ايجاد مي كند كه بر كل سياره زمين اثر مي گذراند.تاثير اين ميدان نه تنها بر سطح زمين ديده مي شود ، بلكه تا هزاران  كيلومتر هم در فضا گسترش مي يابد.اين منطقه فضايي را مگنتو سفر مي گويند.

 واحد هاي مغناطيسي

 شدت ميدان مغناطيسي را با واحدي به نام گاوسGaussاندازه مي گيرن كه از نام ريا ضي دان الماني ، كارل فريد ريش گاوس(1855_1777) گرفته شده است. شدت ميدان مغناطيسي زمين در سطح آن حدود 5/0گاوس است .به ده هزار گاوس ، تسلا مي گويند. قوي ترين آهن ربا هاي دنيا آهن ربا هاي پانسي  هستند كه مي توانند ميدان هايي مغنا طيسي به شدت تقريبا" 1000تسلا توليد كنند كه چند ميليونيوم ثانيه بيشتر دوام ندارند .اين ميدان مغناطيسي حدود بيست ميليون بار از ميدان مغنا طيسي زمين قوي تر است!

باكتري مغناطيسي

باكتري اكواسپير يليوم مگنتو كتيكوم Aquaspirillum magnetotacticum چشم ندارد ، ولي مي تواند به كمك ميدان مغناطيسي زمين  راهش را به سوي منابع غذايي كه در عمق باتلاق هاي آب شور قرار دارند ، پيداكند .دانشمندان كشف كرده اند كه اعضاي اين گونه جانوري در سلول هايشان زنجيره هاي ريزي از مانيتيت  دارند كه  جهت ميدان مغناطيسي زمين را تشخيص مي دهند.اين باكتري نه تنها مي داند شمال در كدام طرف است،  بلكه براي يافتن جهت روبه پايين ، يعني جهتي كه به منبع غذايي اش مي رسد، نيز از ميل مغناطيسي استفاده مي كند .

باستان شناسي مغناطيسي

ميدان مغناطيسي زمين ،منظم و پايدار نيست ، بلكه با گذشت سالها در يك محل معين ، مقدار متوسط زاويه انحراف و ميل تغيير مي كند .اين انحراف محور مغناطيسي و در نتيجه ، تغييرات زاويه انحراف و زاويه ميل در يك محل نسبت به زمان ، شاخه جديد را در (( باستان شناسي )) به نام (( باستا نو مغناطيسي )) ايجاد كرده است كه توسط آن ، عمركوره ها ، اجاقها و آتشكده هاي قديمي تعيين مي شود .اساس كار ، مبتني بر اين است كه بيشتر خاك رسهايي كه اين اجسام از آن ساخته شده اند، حاوي مقدار كمي مواد مغناطيسي اند . سمت گيري اين مواد مغناطيسي ، با گرم شدن در موقع استفاده عادي تثبيت شده است . با مقايسه جهت فعلي ميدان مغناطيسي زمين با جهت ميدلن مغناطيسي مواد، مي توان قدمت باستاني تقريبي آنها را تعيين كر.در مقيانس طولاني تر زمان (دوران زمين شناسي) ،شواهدي وجود دارد كه نشان مي دهد محور مغناطيسي زمين درمدت چهار ميليون سال گذشته ، نه بار كاملا ّتغيير جهت داده است .اين شواهد ، مبتني بر اندازه گيري هاي خاصيت مغناطيسي(ضعيف ) تثيبت شده در تخته سنگ هایي با عمر زمين شناسي معين هستند.

 سنگ مغناطيس و كهربا

سنگ مغناطيس وكهربا، دو ماده طبيعي هستند  كه از زمان هاي قديم ،مورد توجه مردم بوده اند. سنگ مغناطيس ، ماده اي معدني است خواص غير عادي داشته و آهن را جذب مي كند اگر قطعه اي از اين سنگ ، آويزان يا شناور باشد ، آن قدر مي چرخد تا تقريبا" در امتداد شمال و جنوب قرار گيرد. نخستين توصيف نوشتاري ، از كاربرد سنگ مغناطيس بعنوان قطبنما در دريا نوردي كشورهاي غربي ، به اواخر قرن يازدهم ميلادي مربوط مي شود.

مواد مغناطيسي و غير مغناطيسي

پس از پيدايش آهنربا ، دانشمندان به اين فكر افتادند كه آيا آهنربا مواد ديگري غير از آهن را نيز مي تواند جذب كند . پس از بررسي هاي زياد ، معلوم شد كه آهنربا دو عنصر ديگر به نام نيكل و كبالت را نيز مي تواند جذب كند. در نتيجه ، آهنربا مي تواند سه عنصر آهن )Fe) نيكل (Ni) كبالت Coو آلياژهاي آنها را به خود جذب كند كه به اينها مواد مغناطيسي و بقيه مواد كه از خود خاصیت مغناطيسي نشان نمي دهند ، مواد غير مغناطيسي مي گويند ؛ مانند مس ، آلومينيوم ،چوب ، شيشه ، پارچه و ...( در واقع دو عنصر گادوليبوم و ديسپرزيوم نيز خاصیت آهنربايي از خود نشان مي دهند ، اما عملا" كاربرد كمتري دارند. )

 هانس كريستناورستد

 (ولادت:1777م/1156ش -درگذشت 1851م/1230ش)

  ((اورستد ))استادفيزيك

 دانشگاه ((كپنهاك))در دانمارك بود. او باآزمايش معروف خود ،يعني اثر جريان بر ق بر عقربهي مغناطيسي ، ارتباط بين جريان برق و مغناطيس رابه طور رسمي اعلام كرد.

 حوزه مغناطيس

 در مواد فرو مغناطيس، به طور طبيعي دو قطب هاي مغناطيسي در فضاهاي بسيار كوچك، كاملا با هم هم خط هستند؛ اما در مجموع ، جهت خاصي پيدا نمي كند ؛ ولي اگر تحت تاثير ميدان خارجي قرار گيرند ، حوزه هاي هم خط، بزرگ تر شده و از خود خاصيت مغناطيسي نشان مي دهند. به اين فضاهاي كوچك كه دو قطبي هاي مغناطيسي دران كاملا باهم هم خط هستند ،حوزه هاي مغناطيسي مي گويند .

آمپر

 

آندر ه ماري امپر (1836-1775)نزديك ليون فرانسه متولد شددرآن دهكده، مدرسهاي نبودو از این رو امپر به خود آموزي پرداخت.پدراو به هنگام انقلاب فرانسه،محكوم به اعدام شد وزندگي امپر ،عميقا"متاثر از مرگ پدرش بودامپر استاد رياضيات در دانشگاه پاريس شد و در فيزيك ، رياضيات و فلسفه علم سهم بسزايي به دست آورد.

 اقيانوس اطلس،اكتبر1492

 كريستف كلمپ پس از سفري طولاني وخطرناك در اقيانوس اطلس به دنياينو(امريكا)رسيد. كلمب با اينكه قطب نمايي دركشتي خود داشت ،به آن اعتماد نكرد .او در عوض در شب هاي صاف از وضع ستاره ها براي يافتن راه استفاده مي كرد. به عبارت ديگر ،او به ماه بيش از قطب نما اعتماد داشت. كلمب ، حق داشت كه نگذارد قطب نما راهنمايش باشد چون قطب نماي او زاويه انحراف را ( كه تفاوت بين محل قطب شمال مغناطيسي و قطب شمال جغرافيايي است ) نشان نمي داد. در زمان كلمب كشتي هاي نينا ، پينتا و سانتاماريا را هدايت مي كرد ، قطب شمال مغناطيسي كمي در غرب شمال جغرافيايي قرار داشت . در حاليكه تصور مي كرد  مستقيما" به سمت غرب مي رود ، كمي به سوي جنوب غربي مي رفت.



تاريخ : یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, | 11:52 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

شاید بسیاری از شما ها به دنبال تغییر وزن خود باشید !

اینبار ما راهی را به شما پیشنهاد میکنیم که نیازی به رژیم غذایی و یا ورزش ندارد بلکه تنها خرج آن سفر کردن است،سفری به سیاره ای دیگر!

ما شما را به این سفر خواهیم برد ، البته این سفر برخلاف دیگر سفر ها نیازی به صرف هزینه  هم ندارد چون این سفر در تخیل شما صورت میگرد! این سفر سفری مجازی اما جالب است ، که شما می توانید ضمن کسب تجربه هایی جدید وزن و سن خود را نیز تغییر دهید.

وسایل لازم :

 

 

تنها وسیله لازم برای این سفر مهیّج یک قلم و کاغذ است؛ هرجا که هستید این دو وسیله را به دست بگیرید و خود را برای سفر به سیارات دیگر آماد کنید؛ مطمئنم شما هم ازاین سفر لذت می برید.

طریقه محاسبه وزن:

همانطور که می دانید وزن یک جسم بر روی یک مکان (سیاره) را براساس جرم و گرانش آن مکان (سیاره) اندازه می گیرند ، بدین صورت که جرم شئ مورد نظر را در گرانش ضرب می کنند (m×g)؛ که ثابت گرانشی در زمین برابر 10 می باشد، بنابراین اگر شما بخواهید وزن خود را در سیاره فرضی y حساب کنید ابتدا باید نسبت گرانش آن سیاره را به زمین محاسبه کنید و سپس وزن خود را در گرانش سیاره  ضرب کنید، به عنوان مثال اگر گرانش سیاره فرضی y برابر با 0/6  گرانش زمین باشد  و شما بخواهید وزن جسمی 5 کیلو گرمی را در سیاره  y محاسبه کنید باید 0/6 را در 5 ضرب کنید (0/6×5=3) که در این صورت وزن جسم مورد نظر در سیاره فرضی y برابر با 3 کیلو گرم می شود.

طریقه محاسبه سن:

بدهی است که برای محاسبه سن باید مدت دوره تناوب سیاره را به دور خورشید محاسبه کرد، بنابراین اگر شما بخواهید سن موجودات را در دیگر سیارات محاسبه کنید ابتدا باید نسبت دوره تناوب سیاره مورد نظر را به زمین پیدا کرده و سپس سن خود را بر آن تقسیم کنید؛ واضح است که  دوره تناوب در زمین برابر با 1 سال (365 روز ) می باشد ؛ به عنوان مثال اگر دوره تناوب سیاره فرضی y برابر با 2 سال زمینی باشد  و شما بخواهید سن موجودی 10 ساله را در سیاره  y محاسبه کنید باید 10را بر2 تقسیم کنید (10÷2=5) که در این صورت سن موجود مورد نظر در سیاره فرضی y برابر با 5 سال می شود.

محاسبه سن و وزن در سیارات منظومه شمسی و خورشید:

چند نکته:

ü      دقت داشته باشید که وزن خود را باید بر حسب کیلوگرم و سن خود را بر حسب سال وارد کنید.

ü      توجه داشته باشید که اعداد به دست آمده به طور تقریبی است نه دقیق!

سفر به خورشید:

برای محاسبه وزن خود در این ستاره می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

وزن شما در خورشید = وزن شما در زمین × 28

سفر به عطارد :

برای محاسبه وزن و سنّ خود در این سیاره از روش زیر استفاده کنید:

وزن شما در عطارد = وزن شما در زمین × 0/38

سنّ شما در عطارد = 0/241 ÷ سن شما در زمین

سفر به زهره(ناهید) :

برای محاسبه وزن و سنّ خود در این سیاره از روش زیر استفاده کنید:

وزن شما در زهره = وزن شما در زمین × 0/91

سنّ شما در زهره  = 0/615÷ سن شما در زمین

سفر به مریخ ( بهرام ):

برای محاسبه وزن و سنّ خود در این سیاره از روش زیر استفاده کنید:

وزن شما در مریخ = وزن شما در زمین × 0/38

سنّ شما در مریخ  = 1/88÷ سن شما در زمین

سفر به مشتری (زئوس):

برای محاسبه وزن و سنّ خود در این سیاره از روش زیر استفاده کنید:

وزن شما در مشتری = وزن شما در زمین × 2/54

سنّ شما در مشتری  = 11/86÷ سن شما در زمین

سفر به زحل( کیوان):

برای محاسبه وزن و سنّ خود در این سیاره از روش زیر استفاده کنید:

وزن شما در زحل = وزن شما در زمین × 2/54

سنّ شما در زحل  = 29/5÷ سن شما در زمین

سفر به اورانوس :

برای محاسبه وزن و سنّ خود در این سیاره از روش زیر استفاده کنید:

وزن شما در اورانوس  = وزن شما در زمین × 0/8

سنّ شما در اورانوس  =  84÷ سن شما در زمین

سفر به نپتون :

برای محاسبه وزن و سنّ خود در این سیاره از روش زیر استفاده کنید:

وزن شما در نپتون  = وزن شما در زمین × 1/12

سنّ شما در نپتون  =  168/8÷ سن شما در زمین

 

اگر می‌خواهید ببینید که سن و وزن شما در سیارات دیگر چقدر است، کافیست وارد سایتهای پايين شده و پس از وارد نمودن سن یا وزن، کلید Calculate را بزنید.

حتماً اطلاع دارید که وزن افراد در سیارات دیگر با وزن آنها در زمین متفاوت است و همچنین سن به همین شکل.

برای محاسبه سن روی تصویر سمت راست و برای محاسبه وزن روی تصویر سمت چپ کلیک نمایید.

 

                         

 



تاريخ : یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, | 11:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

موضوع :  اثر اسید ها   بر مواد

موارد مورد استفاده:

آب ، سرکه ، جوهر نمک ، برگ سیاه ف سه لیوان یک اندازه ، سنگ مرمر .

خلاصه فعاليت هاي انجام شده شماره ( 1 ) :

سه لیوان بردارید . آن را شماره گذاری کنید . داخل هر کدام یک تکه خرد شده از سنگ مرمر بیندازید ، سپس به لیوان اولی 10 میلی لیتر آب ، به دومی 10 میلی لیتر سرکه ، به سومی 10 میلی لیتر جوهر نمک اضافه کنید .

مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:

بعد ار نیم ساعت مشاهده کردیم که سنگ مرمر در لیوان آب تغییر نکرده آب اثری روی سنگ نگذاشته است .

در لیوان دومی سرکه روی سنگ اثر کمی گذاشته لایه سطحی سنگ حل شده است .

در لیوان سومی ، سنگ مرمر کاملا حل شده است . در نتیجه جوهر نمک اسید قوی است .

 

 

خلاصه فعاليت هاي انجام شده شماره (2 ) :

به کمک پنس و پنبه یک برگ گیاه را به جوهر نمک آغشته می کنیم .

مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:

پس از نیم ساعت رنگ برگ از بین می رود . جوهر نمک اسید قوی است و سبزینه گیاه را از بین برده است .




موضوع :  شناسایی اسید ها

اسید ها موادی هستند که در زندگی روزانه ما و صنایع مختلف کاربرد فراوان دارند . به طوریکه میتوان آن ها را به دو دسته خوراکی و صنعتی دسته بندی کرد.اسید های صنعتی مانند جوهر نمک ، غیر قابل لمس کردن و خوردن هستند .

موارد مورد استفاده:

کاغذ PH ، انواع میوه ، جوهر نمک .

خلاصه فعاليت هاي انجام شده:

چند عدد میوه مانند لیمو ترش ، پرتغال و ... سرکه و جوهر نمک رقیق آماده کنید .

تکه ای از کاغذ PH را به هر یک از مواد آغشته کنید.

مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:

کاغذ PH بعد از آغشته شدن به میوه ترش مانند پرتغال ، لیمو به رنگ قرمز درآمد . هر چه رنگ قرمز پر رنگ تر باشد . آن میوه دارای اسید بیشتری است .

جوهر نمک یک اسید قوی است .

 




موضوع : نشان دادن لایه های زمین

موارد مورد استفاده:

تخم مرغ آبپز،چاقو

خلاصه فعاليت هاي انجام شده:

با انگشتان خود به پوسته ی تخم مرغ فشار وارد کنید .

سپس تخم مرغ را پوست بکنید، با انگشتان خود به سفیده تخم مرغ فشار وارد کنید .

مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:

پوسته تخم مرغ مانند سنگ کره ی زمین عمل می کند و در اثر فشار می شکند . سفیده تخم مرغ هم مانند خمیر کره ی زمین عمل می کند با فشار دست له می شود . زمین نیز مانند تخم مرغ از سه لایه تشکیل شده است( پوسته ، گوشته ، هسته ).



موضوع :  از بین بردن رنگ چوب

 

یکی از مراحل تبدیل درخت به چوب از بین بردن رنگ زرد چوب است .

موارد مورد استفاده:

پتاسیم پرمنگنات ، سرکه ، آب اکسیژنه ، بشر ، استوانه مندرج ، کاغذ رنگی

خلاصه فعاليت هاي انجام شده شماره ( 1 ) :

در یک بشر 100 میلی لیتر آب بریزید .

5 یا 6 دانه پتاسیم پرمنگنات به مواد داخل بشر اضافه کنید .

یک قاشق چایخوری سرکه به مواد داخل بشر اضاف کنید.

6 یا 8 میلی لیتر آب اکسیژنه را به آرامی داخل بشر بریزید .

مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:

زمانیکه پتاسیم پرمنگنات را به داخل آب می ریزیم رنگ آن بنفش می شود. سرکه باعث می شود محیط اسیدی شود  ، بعد از اضافه کردن آب اکسیژنه به آب رنگ بنفش به آرامی بی رنگ می شود

خلاصه فعاليت هاي انجام شده شماره (2 ) :

در یک بشر مقداری کاغذ رنگی خرد شده را با 50 میلی لیتر آب مخلوط کنید.

10 میلی لیتر آب اکسیژنه داخل بشراضافه کنید .

مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:

بعد از مدتی کاغذ های رنگی ، رنگ خود را از دست می دهند و کم رنگ می شوند .

نتیجه : آب اکسژنه خاصیت رنگ بری دارد و در کارخانه ها آب اکسیژنه در کنار اسیدها برای از بین بردن رنگ زرد چوب  و بازیافت کاغذ استفاده می شود .


موضوع : مقایسه چگالی اجسام مختلف

اگر چند ماده مختلف با حجم های یکسان داشته باشیم آن ماده  که سنگین تر است چگالی بیشتری دارد .

موارد مورد استفاده:

آب ، روغن ، میله آهنی ، چوب پنبه

خلاصه فعاليت هاي انجام شده شماره ( 1 ) :

یک لیوان بردارید وتا نصف ان آب بریزید، سپس در حدود نصف استکان روغن مایع روی ان اضافه کنید.

حال یک قطعه آهن و یک قطعه چوب داخل لیوان بیندازید.

مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:

روغن روی آب قرار می گیرد ، چون چگالی روغن کمتر از آب است  .

چوب پنبه روی روغن قرار می گیرد چون چگالی چوب پنبه کمتر از آب و روغن است .

آهن به زیر آب می رود چ.ن چگالی آهن بیشتر از آب است .

خلاصه فعاليت هاي انجام شده شماره (2 ) :

چند قطعه چوبی ، پلاستیکی و فلزی با شکل و اندازه یکسان بر دارید .

حالا قطعه های چوبی را روی یک کفه ترازو قرار دهید  و قطعه های فلزی را روی کفه دیگر ترازو قرار دهید.

این عمل را برای قطعه های پلاستیکی نیزانجام دهید .

مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:

کفه ای که فلز روی آن قرار گرفته به دلیل سنگینی به سمت پایین قرار می گیرد .

خلاصه فعاليت هاي انجام شده شماره (3 ) :

سه قاشق و میله چوبی ، پلاستیکی و آهنی هم شکل بر دارید .

با یک چکش  بر سر هر میله ضربه های یکسانی وارد کنید .

ابتدا نوک قاشق آهنی را محکم رو قاشق چوبی و پلاستیکی بکشید ، سپس قاشق چوبی را برداشته و محکم رو قاشق آهنی و پلاستیکی بکشید .

مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:

وقتی بر روی میله آهنی ضربه می زنیم آهن نمی شکند ، آهن فلز است و فلز قابلیت چکش خواری دارد اما بر اثر ضربه به پلاستیک و چوب این دو ماده می شکند .

با میله آهنی روی چوب و پلاستیک می توانیم خراش ایجاد کنیم.




موضوع:

حرکت ورقه های زمین روی خمیر کره

وسایل مورد نیاز:

یونولیت ، ظرف آب

مراحل انجام کار:

یونولیت را به تکه های بزرگ و کوچک تقسیم می کنیم و تکه ها را در ظرف آب قرار می دهیم.

مشاهدات و نتایج بدست آمده:

یونولیت ها روی اب حرکت می کنند .

نتیجه می گیریم یونولیت ها روی آب حرکت می کنند گاهی به هم نزدیک و دور می شوند .

ورقه های زمین نیز مانند یونولیت روی خمیر کره حرکت می کنند ، در اثر این حرکات ورقه ها پدیده هایی مانند زلزله ، آتشفشان ، جزایر ، کوه و . . . بوجود می آید



تاريخ : یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, | 1:31 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

                   بیشتر بدانیم

یونولیت چیست؟

یونولیت

پلاستوفوم در ایران بنامیونولیتشناخته میشودکه نام اصلی آنپلی‌استیرن انبساطی (Polystyrene) ویا پلاستوفوم میباشد، نوعی پلیمر سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا و حرارت است که از فرایندهای پتروشیمی تهیه می‌شود. این ماده اولین بار توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم برای ساخت پل‌های شناور روی آب ساخته شد.

از این ماده برای عایق‌سازی، ساخت وسایل نیازمند عایق حرارتی، و بسته‌بندی ابزار حساس الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی استفاده می‌شود.

بسته به کاربرد، چندین نام‌ تجاری و علمی برای یونولیت استفاده می‌شود که از معمول‌ترین آنها می‌توان به «پلی‌فوم» و «استایروفوم» اشاره کرد.

کاربردها

1.ساخت سردخانه

2. ساخت استدیو های صدا برداری

3.مناسب برای صدا گیری در فضا های دارای آلودگی های بالای صوتی

4.مناسب برای عایق سازی دیوارها

5. مناسب برای ساخت ماکت و کار دستی

6.مناسب برای ساخت دکور وفضا سازی های موقت

7.مناسب برای ساخت سازه های سبک

ماده اولیه

ماده اولیه یونولیت پروپان است و در پتروشیمی به شکل جامد در آمده است.



تاريخ : شنبه 29 آذر 1393برچسب:, | 16:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

این انیمیشن ها با فرمت  swf است و باید با نرم افزار kmp player   اجرا کرد .

 

دما و انحلال پذیری

 

 

 

 

مشاهده اتم

 

 

 

 

مراحل فسیل شدن

 

 

زلزله

 

زنجیره غذایی

 

 

 

 

تغییرات مواد 1

 

 

 

 

تغییرات مواد 2

 

 

 

 

انواع انرژی

 

 

 

 

بخار شدن آب

 

 

هوا

 

ماشین ها

 

 

 

 

آهنربا

 

 

 

 

بار الکتریکی

 

 

 

 

انبساط و انقباض

 

 



تاريخ : شنبه 29 آذر 1393برچسب:, | 16:41 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دماوند ببر خفته

به گزارش مهر، مخروط دماوند در مرکز سلسله کوه‌ های البرز بارزترین فعالیت آتشفشانی دوره "کواترنر" است. به استثنای برخی از فوران های کوچک که اخیرا کشف شد، فعالیت جدیدی شناخته نشده است از این رو به آن آتشفشان نیمه فعال می گویند.

مخروط این قله منظم و روی کوه های فرسایش یافته چهار هزار متری واقع است. دامنه کوه پوشیده از جریان گدازه هایی به وسعت 400 کیلومتر مربع است. جدیدترین گدازه ها در دامنه غربی مخروط قرار گرفته اند و روی همین دامنه است که به طور محلی مخروط هایی از خاکستر وجود دارد.

در ارتفاع 100 متری ضلع جنوبی دماوند گازهایی نمایان است. ضمن آنکه در دهانه این آتشفشان با 300 متر قطر دریاچه ای پوشیده از یخ وجود دارد.

آتشفشان دماوند از دید زمین شناسی یک سامانه آتشفشانی فعال است ولی فعالیت آن در حد خروج بخار و گاز و چشمه های آب گرم و همچنین بعضی از تظاهرات سطحی از نهشته های وابسته به یک سامانه آتشفشانی و همچنین اثرگذاری بر فرم و ریخت دره ها و ایجاد لغزشهای گوناگون به عنوان اثرهای ثانویه بوده است.

اندازه گیری های سن با روش کربن 14 که از مواد کربن دار موجود در این رسوبات آبرفتی به عمل آمده است حداقل سن دماوند را حدود 38 هزار و 500 سال تعیین می کند. با توجه به اینکه آثار یخچالهای پلیستوسن در روی مخروط آتشفشانی از بین رفته است می توان ادعا کرد که فعالیت عظیم کوه دماوند مربوط به دوره هولوسن یعنی حدود 10 هزار سال قبل است.

دماوند یک آتشفشان خفته‌ است که امکان فعال شدن مجدد آن وجود دارد. در برخی از سالها از جمله سال
۱۳۸۶ شاهد افزایش خروج دود و بخارهایی از قله بودیم که برخی از شاهدان آن را گواهی بر فعال شدن این آتشفشان پنداشتند اما در حقیقت در سالهای پر بارش با نفوذ آب به درون قله و برخورد سنگهای داغ، جریانی از بخار آب از دهانه قله خارج می شود و چنین به نظر می رسد که فعالیتهای آتشفشانی صورت گرفته است.

تفتان آتشفشانی فعال

 

 

 

 


 

کوه آتشفشانی تفتان  در جنوب شرقی زاهدان و شمال غربی خاش با ارتفاع چهار هزار و 110متر از سطح دریا قرار دارد. پیکره اصلی آن شامل دو کوه است که به وسیله بخش زین مانند و باریکی به هم متصل شده اند. گدازه تفتان مساحتی معادل هزار و 300 کیلومتر مربع را پوشانده و لایه های خاکستر در این آتشفشان کم است.

از فعالیتهای درون آتشفشان ابر سفید و مشخصی تشکیل می شود که از فاصله 100 کیلومتری قابل مشاهده است و منظره یک آتشفشان فعال را به خوبی نشان می دهد. تفتان جزء یک منطقه آتشفشانی است که تا پاکستان شمالی ادامه دارد و به گره آتشفشان کوه سلطان که در پاکستان واقع و اکنون خاموش است تعلق دارد.

فعالیت این مراکز به صورت فورانهای انفجاری بوده است. آخرین تکاپوی انفجاری تفتان دو فاز انفجاری است که حاصل آن ایگنمبریت دامنه جنوبی (شمال ترشاب) و توفهای گسترده در دشتهای اطراف آتشفشان است.

اولین فعالیتی که شکل امروزی مخروط شمال غربی آن را درست کرده است باید سنی قبل از دوره پلسیتوسن (از دوران کواترنری از یک هشتم میلیون سال پیش تا 10 هزار سال پیش) داشته باشد. فعالیتهای گدازه ای تفتان در دوران کواترنری صورت گرفته که شامل گدازه های آندزیتی است که بر روی توفهای قبلی ریخته‌ اند.

بزمان جوان ترین آتشفشان ایران

 


به گزارش مهر، بزمان در 110 کیلومتری شمال غرب ایرانشهر و جنوب غربی قله تفتان واقع شده که ارتفاع آن از سطح دریا سه هزار و 503 متر است ولی نسبت به اراضی پیرامونی دو هزار و 100متر ارتفاع دارد. جریان بزرگ گدازه‌ از دامنه شرقی قله جریان یافته است. در دامنه شمالی نیز همین جریان گدازه، مخروطی با شیب تند و بسیار مشخص را شکل داده که از آن، جریان گدازه با عظمت خیلی زیاد بیرون آمده است.

در اطراف قله اصلی چندین مخروط کوچک دیده می شود که از گدازه تیره رنگ بازالتی تشکیل شده‌ است. بلندترین قله، مخروطی تازه ساز است که از قطعات بزرگ گدازه شکل یافته و قطر دهانه آن در حدود 500 متر است. به نظر می رسد که بزمان جدیدترین آتشفشان ایران باشد. مواد آتشفشانی آن منطقه ای را در حدود هزار و 400 کیلومتر مربع پوشش داده است.

با توجه به مورفولوژی (ریخت شناسی) و منظره، تشابه زیادی با تفتان دارد. کوه بزمان را باید مانند تفتان جزء آتشفشان های نیمه فعال ایران محسوب کرد. در دهکده بزمان واقع در جنوب شرقی آتشفشان اصلی نیز چشمه‌ آب گرمی که درجه حرارت آن در حدود 36 درجه است وجود دارد که تا اندازه‌ای نیمه فعال بودن آتشفشان را تایید می کند.

سبلان

 


به گزارش مهر، سبلان در مشرق تبریز واقع است. ارتفاع آن از سطح دریا بیش از چهار هزار و 800 متر و گدازه های آن سطحی معادل هزار و 200 کیلومتر را اشغال کرده است که به دلیل فرو ریختگی و ریزش متعدد به شدت قطعه قطعه است.

"سبلان اصلی"، "سبلان کوچک"، "کوه سلطان" و "آغان داغ" قله های آتشفشانی این کوه را تشکیل می دهند. در قسمت شمال و در قاعده ای که بلندترین قله سبلان در آن واقع است دریاچه کوچکی وجود دارد که احتمالا باقی مانده دهانه آتشفشان است. در دامنه جنوبی سبلان، چشمه های گوگردی زیادی وجود دارد که آب آنها در حدود 40 درجه سانتی گراد حرارت دارد و تنها گواه فعالیت آتشفشان خاموش سبلان است.

سهند

 


به گزارش مهر،‌ آتشفشان بزرگ سهند در 40 کیلومتری جنوب تبریز واقع است و با آتشفشانهای کوچک تر شمال غرب دریاچه ارومیه و مرکز آتشفشانی ارمنستان و آرارات که در نزدیکی مرز ایران واقع است ارتباط دارد. کوه سهند مخروطی بسیار پهن و گسترده دارد که از خاکسترهای فراوان تشکیل شده و به وسیله آب های جاری، دره های تنگی در آنها ایجاد شده است.

به باور زمین شناسان به احتمال زیاد، پیدایش آتشفشان های سهند به تجدید فعالیت گسل سلطانیه - تبریز که از منطقه سهند عبور می‌کند، مربوط بوده است. مواد آتشفشانی سهند که بر روی رسوبات مختلف و در مساحت تقریبی چهار هزار و 500 کیلومتر مربع پوشانده شده است.

سن مطلق گدازه های مختلف سهند بین 12 تا 14 میلیون سال را نشان می دهد. به این ترتیب آتشفشان های سهند در چند مرحله فعالیت داشته و در حد بین این مراحل فعال، آرامش نسبی برقرار بوده است.



تاريخ : شنبه 29 آذر 1393برچسب:, | 16:34 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مقدمه

پایداری زیست محیطی حاصل سه دسته عوامل کاملا فیزیکی یا بی‌جان - محدودیتهای اعمال شده بوسیله کنش متقابل دو یا چند جمعیت از گونه‌های مختلف یا عوامل بین گونه‌ای یا Inter Specific Factors محدودیتهای ناشی از کنش متقابل بین افراد یک جمعیت یا عوامل درون گونه‌ای Intera Specific Factors از عوامل بین گونه‌ای می‌توان به رقابت شکلهای مختلف همزیستی و صیادی اشاره کرد.

الگوهای همزیستی

همزیستی دو الگوی اصلی دارد: همزیستی اختیاری و اجباری.

·         همزیستی اختیاری دو جاندار متفاوت اختیار آن را دارند که باهم یک رابطه همزیستی برقرار کنند. اما به ضرورت نیازمند این رابطه نیستند و می‌توانند بدون رابطه باهم نیز به زندگی خود ادامه دهند.

·         الگوی دیگر همزیستی اجباری است که در آن یک جاندار برای اینکه زنده بماند باید با جاندار دیگری معمولا جانداری مشخص ، همزیستی داشته باشد.

·         نیاکان همزیستان به اجبار گذشته قطعا موجودهای زنده مستقل بوده‌اند که در طول تاریخ توانایی اتکای به خود را برای زیستن از دست داده‌اند. این جانداران بیش از آنکه همزیستی اجباری بنمایند. همزیستی اختیاری داشته و به تدریج بیشتر و بیشتر به موجود دیگر وابسته شده‌اند.

انواع همزیستی

 

 

همیاری Mutualism

در رابطه همیاری هر دو جاندار از وجود یکدیگر سود می‌برند. رابطه بین گیاهان تیره نخود و باکتریهای تثبیت کننده نیتروژن نمونه دیگر رابطه‌ای جالب بین شته‌ها و نوع معینی مورچه‌ها است. شته حشره کوچکی ست که با مکیدن شیره گیاهان تغذیه می‌کند. بعضی از گونه‌های مورچه با مالش دادن ملایم شته‌ها باعث تراوش شیره گیاهی توسط شته‌ها می‌شوند، مورچه‌ها از این شیره تغذیه کرده و در عوض شته‌ها را از زنبورهای انگلی و دیگر صیادان حفاظت می‌کنند.

همسفرگی

نوع دوم همزیستی ، همسفرگی است که یکی از دیگری بهره می‌برد، در حالی که دیگری نه از اینکار بهره می‌برد و نه از آن صدمه می‌بیند. مثالی از همسفرگی بوسیله ماهی Remora نشان داده می‌شود. در ماهی Remora باله پشتی به شکل بادکش تغییر یافته که جانور بوسیله آن به زیر شکم کوسه ماهی می‌چسبد و بدین وسیله تغذیه خود را تضمین می‌کند، پراکندگی جغرافیایی گستردش ‌یافته و خود را محافظت می‌کند و کوسه ماهی از این ماهیها نه سود می‌برند و نه صدمه می‌بیند. نمونه دیگر همسفرگی ، بارناکل است که به پوست وال می‌چسبد و پراکندگی جغرافیایی و تغذیه خود را تضمین می‌کند.

رابطه انگلی

رابطه انگلی ، سومین نوع رابطه همزیستی است که به سود انگل و به میزان کم و بیش به زیان میزبان است. بسیاری از انگلها بی‌آزار هستند و اندک اثری بر اندازه جمعیت و پراکندگی میزبان خود دارند. اینها موفق ترین نوع انگلها هستند و غالبا مانند بارناکل پراکندگی وسیع حاصل می‌کنند. اما در موارد چندی نیز بیماریهای انگلی می‌توانند موجب کاهش موثر جمعیت میزبان شوند.

مثلا بیماریهای ناشی از کرم شش (Long worn) که علت اصل بیماری و مرگ میر انواعی از گوسفندان است. کرم قلب (Heart Worn) به صورت یک بیماری همه گیر در میان بعضی جمعیتهای سگ و گربه درآمده است. در اویل این قرن کرم قلابدار (Snow Shoe Hare) بسیار گسترده شده و عامل رنجوری در بین آمریکاییها و بویژه ساکنان ایالات جنوبی آن شده است



تاريخ : شنبه 29 آذر 1393برچسب:, | 16:18 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مواد اولیه تهیه کاغذ


مواد اولیه انواع کاغذ بطور کلی ، مواد سلولزی است که از منابع مختلف تهیه می‌شوند:

ساقه کتان ، شاهدانه ، پنبه که الیاف بلند (در حدود 1.2 تا 6 میلی متر) دارند.
ساقة گیاهانی مانند گندم ، جو (کاه) ، نی ، کنف و غیره.
درختانی که برگ سوزنی دارند، مانند کاج (با الیاف بلند ) و یا برگ پهن ، دارند مانند چنار (با الیاف کوتاه در حدود 0.5 تا 1.2 میلی متر)
انواع کاغذ‌های باطله و یا خرده‌ها و قطعات مقوای کهنه
الیاف تفاله نیشکر



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 29 آذر 1393برچسب:, | 15:54 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

چرا هسته ى خارجى زمین به صورت مایع است؟

جهت دريافت پاسخ و جزئيات به ادامه ي مطالب مراجعه نماييد با ذكر صلوات بر محمد و آل محمد (ص)



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 29 آذر 1393برچسب:, | 15:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تبدیل انرژی خورشید به گرمایی

تبدیل انرژی ذخیره ای به حرکتی

 



تاريخ : شنبه 29 آذر 1393برچسب:, | 15:34 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : شنبه 29 آذر 1393برچسب:, | 15:15 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

برای سنجش زلزله دو نوع مقیاس متداول و مهم وجود دارد 
1 - مقیاس ریشتر 
2 مقیاس مرکالی
که دامنه حدود و کاربرد آنها با هم متفاوت هست .مقیاس ریشتر بزرگی زلزله را نشان می دهد در حالی که مقیاس مرکالی در باره شدت آن است.اما ریشتر چیست؟مقیاس ریشتر که در سال 1935 توسط آقای ریشتر ارائه شده است ، بزرگی موج یک زمین لرزه را نشان می دهد. ( نه شدت آن را )که برابر است با لگاریتم در مبنای 10 دامنه موج زلزله بر حسب میکرون که در فاصله 100 کیلومتر از مرکز زلزله توسط دستگاه وود اندرسون ثبت شده باشد.به عنوان مثال زلزله ای که 5 ریشتر نامیده میشود ، دارای دامنه موجی به طول10 به توان 5 میکرون یا همان 10 سانتیمتر هست.در صورتی که زلزله 7 ریشتری دارای دامنه موجی به طول 10 متر هست!!همانطور که مشاهده می شود با توجه به لگاریتمی بودن مقیاس با افزایش یک واحد ، نتیجه 10 برابر می شود .البته این دامنه ی کانون زلزله می باشد ( پایین تر از پوسته )
من انرژی معادل آزاد شده توسط زمین را در جدول زیر با TNT مقایسه کرده ام :
بزرگی زلزله در مقیاس ریشتر انرژی معادل انفجار TNT
1 ریشتر = 190 گرم
2 ریشتر= 6.5 کیلو گرم
3ریشتر = 190 کیلو گرم
4ریشتر = 6 تن
5 ریشتر = 199 تن
6 ریشتر =6270 تن
7ریشتر =199000 تن
8 ریشتر =62700000 تن
9 ریشتر = 1990000000 تن
برخلاف تصور عموم این مقیاس برای تخمین و قضاوت در مورد مکانیسم های تخریب زلزله مستدل نمیباشد .و دلیل آن به شرح زیر می باشد:
1 - با توجه به متغییر بودن نوع زمین 
( در زمین های سنگی و متراکمتر بیشتر از زمین های نرم منتشر می شود )
2 - طول زمان ارتعاش ممکن است در زمین لرزه ها متفاوت باشد.3 - به شرایط منبع ایجاد و مکانیسم به وجود آورنده نیز بستگی دارد.4 - نوع امواج اعم از امواج طولی (p) ، عرضی (s) ، رایلی و یا لاو ودلایل دیگر که ذکر آنها نیاز به مطرح کردن مسائل فراتر دارد.پس به زبان ساده و قابل فهم برای دوستان اگر بگویم ، با شنیدن درجه ریشتر درباره شدت آن قضاوت نکنید .چه بسا تخریب زلزله 6.5 ریشتری بیش از 7 ریشتری باشد ، با توجه به دلایل فوق .تنها درجه ای که شدت و تخریب زلزله را نشان میدهد مقیاس مرکالی می باشد.مقیاس مرکالی چیست؟مقیاس مرکالی شدت زلزله را از لحاظ احساس و میزان خطرناکی بررسی می کند که دارای 12 درجه می باشد.ممکن است در یک شهر زلزله ای به بزرگی 6 ریشتر رخ دهد و تخریب گسترده صورت گیرد ولی همانزلزله 6 ریشتری در شهری دیگر نخریب چندانی به بار نیاورد در اینصورت مقیاس مرکالی آنها متفاوت خواهد بود/بنابر این مقیاس مرکالی با توجه به شتاب زمین در محل مورد نظر سنجیده می شود.که به صورت ضریبی از شتاب G بیان می شود.به عنوان مثال برای شدت 7 مرکالی تقریبا 0.2g در نظر گرفته می شود که طراحی سازه ها نیز بر حسب آن صورت می گیرد. پس با شنیدن کلمه ریشتر هیچ قضاوتی درباره زلزله نکنید !



تاريخ : شنبه 29 آذر 1393برچسب:, | 14:39 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 



تاريخ : شنبه 29 آذر 1393برچسب:, | 14:18 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دانشمندان کشور هندوستان از طریق بازیافت باتری های لپ تاپ غیر قابل استفاده به روشی برای تولید نور دست یافته اند .

این دانشمندان نمونه اولیه دستگاهی موسوم به UrJar طراحی نموده اند که امکان تولید برق را فراهم می کند و این دستگاه شامل باتری قابل شارژ ساخته شده از قطعات باتری لپ تاپ می باشد که برای روشن کردن لامپ های LED ، شارژ موبایل و … کاربرد دارد .

laptopbattery 1160 100042732 orig e1419011001943 تولید برق،از باتری های کهنه لپ تاپ

باتری کهنه لپ تاپ

ساخت این دستگاه حدودا ۱۰ دلار هزینه دارد اما محققان قصد دارند آن را به رایگان در اختیار افراد نیازمند قرار دهند .

در آخر هم اطلاعاتی در مورد باتری ها،در اختیار شما می گزاریم.

باتری

به نقل از ویکی پدیا:

باتری یا پیل الکتریکی (ولتائیک) منبعی از انرژی پتانسیل الکتریکی است که در درون آن با انجام واکنش‌های شیمیایی، انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود، این انرژی در قطب‌های باتری قابل دریافت است. انرژی قابل دریافت در قطب‌های باتری به ازای واحد بار الکتریکی را نیروی محرکه الکتریکی (Electromotive force یا emf) باتری می‌گویند و آن را با یکای ولت اندازه‌گیری می‌کنند. قطب مثبت باتری را آند و قطب منفی آن را کاتد می نامند . (در فرهنگ عامیانه به قطب‌ها، سر مثبت و سر منفی نیز گفته می‌شود .)



تاريخ : شنبه 29 آذر 1393برچسب:, | 13:38 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد